Hoppa till innehåll
Insikt från partner:Rule
Insikt från partner:

Fokus 2024 bör vara dina kundrelationer

Oavsett bransch eller om du säljer varor eller tjänster så bör ditt prio 2024 vara att jobba med kundrelationer och att bygga community kring din affär. Två verktyg för att lyckas är marketing automation och personalisering och det bästa är att det inte behöver vara så invecklat.

bild-rule_artikel-feb-2024.png

Vi ger dig de 5 bästa tipsen:

  1. Höj kundens upplevelse - personalisera kommunikationen

  2. Automatisering är nyckeln

  3. Fokusera på kunden

  4. Ökad ROI med riktad marknadsföring

  5. Anpassa dig till kundernas skiftande beteende

Höj kundens upplevelse - personalisera kommunikationen

Idag bokstavligen bombarderas konsumenter med reklam, erbjudanden och produkter. Genom att använda kunddata på rätt sätt kan du skapa skräddarsydda personligt anpassade e-postmeddelanden, till rekommendationer på webbplatser, som visar att du som företag förstår och värderar dina kunder. Detta leder inte bara till högre engagemang, utan också till stärkt kundlojalitet. Viktigt! Med dagens lättillgängliga marknad bör du försäkra dig om att dina befintliga kunder tas hand om och stannar kvar.

Automatisering är nyckeln

Det finns flera uppsidor med att automatisera sin digitala kommunikation. Jobbar man med digital marknadsföring så kan många arbetsuppgifter vara repetitiva och tidskrävande, inte sällan både ineffektiva och kostsamma. När man automatiserar uppgifter som att skicka ut e-postkampanjer, uppdatering av sociala medier, eller segmentering av kundlistor, kan tiden istället läggas på strategisk planering och kreativt arbete.

Automatisering är också en väg mot att kunna öka sin tillväxt - ett centralt mål för de flesta företag. Med automatisering kan du skala upp dina marknadsföringsinsatser, avgörande för att effektivt hantera en växande kundbas, utan att behöva utan att proportionellt öka arbetskraften eller resurserna.

Fokusera på kunden

Idag vill allt fler kunder ha färre mail i sin inkorg - men med högre relevans. Som företag behöver man anpassa sig , både i form av frekvens, men också innehåll och kanalval för att engagera och skapa lojalitet.

"Utmaningen vi ser är att många kunder upplever att man får för många mail på kort tid.

Genom automatiserad kommunikation vill vi hjälpa företag att vara relevanta och personliga i varje led av kundresan i form av hyper-anpassade e-mail och sms. Vi ser till att företag använder all den värdefull data de har tillgång till för att deras kunder ska få både relevant och engagerande kommunikation med rätt frekvens och i rätt kanal. Relevans och engagemang är nyckeln för att öka din affär - oavsett bransch du verkar i ", säger Sam Jahanfar, grundare och VD på Rule, Sveriges ledande plattform för Marketing Automation och digital kommunikation.

Ökad ROI med riktad marknadsföring

Varje marknadsföringsinsats syftar till att maximera avkastningen på investeringen, och det är ju heller inget nytt. När du använder automatiserade verktyg, för att analysera kunddata och beteenden, kan du skapa mycket mer riktade och träffsäkra kampanjer. Detta säkerställer i sin tur att rätt budskap når rätt person vid rätt tidpunkt, vilket ökar chanserna för ökad konvertering och därmed ROI.

Anpassa dig till kundernas skiftande beteende

Konsumentbeteenden förändras ständigt, särskilt i takt med nya teknologier. Inte minst kanaler som TikTok, Snapchat och Instagram Reels växer snabbare än någonsin, och konkurrensen om kundernas uppmärksamhet blir allt större. För att behålla sina kunder måste företag ta nästa kliv mot personalisering.

Personalisering ger i sin tur flexibilitet och möjligheter att snabbt kunna anpassa sig till förändringar. Med hjälp av Marketing Automation och segmentering kan man testa olika tillvägagångssätt och snabbt implementera det som fungerar bäst, för att hålla sig relevant och konkurrenskraftig.

bild-rule_artikel-feb-2024-02.png
Sam Jahanfar, grundare och VD på Rule Pressfoto: Ola Lewitschnik

Rule - our mission is to make digital communication as easy, relevant and engaging as possible

Rule är den ledande plattformen i Sverige för digital kommunikation. Vi har över 10 års erfarenhet av att utveckla och leverera innovativa lösningar inom Marketing Automation och digital kommunikation, via e-post och sms. Med fler än 2000 kunder, inklusive Jotun, Orkla, Red Bull, Hitachi och Bonnier, får Rule företag att växa med hjälp av automatiserad marknadsföring. Genom att samla in data, segmentera målgrupper och automatiserade flöden skapar man träffsäker kommunikation som är relevant och engagerande.

För mer information, besök rule.se

Kontakta oss om du vill synas här

eleonor-dahlberg1.jpg

Eleonor Dahlberg

Partneransvarig

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.