Hoppa till innehåll

Som handlare finns det ingen lag på att erbjuda öppet köp, så länge du säljer varan i en fysisk butik. Om du säljer över internet, via telefon eller utanför din affärslokal gäller däremot lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, som bland annat innebär att kunden har 14 dagar på sig att ångra sitt köp.

e9554cb2d99545a1b0b73ce1a941b680.jpg

Det är frivilligt för dig att välja om du vill erbjuda konsumenter öppet köp. Det finns ingen lag som ger konsumenten rätt till detta, men allt fler varuhus och kedjor väljer att erbjuda sina kunder öppet köp i ett antal dagar.

Generellt eller vid enstaka fall

Överenskommelsen kan göras generellt genom förtryckta anvisningar på kvittot eller genom anslag vid butikens kassa. Om du väljer att erbjuda öppet köp vid enstaka fall är det viktigt att du antecknar det, till exempel på kvittot och anger hur länge det gäller och om det finns några undantag.

Villkor vid returer

Konsumenten måste lämna tillbaka varan i originalförpackning inom den angivna tiden och varan ska vara i samma skick som när den köptes. Vid öppet köp ska konsumenten få tillbaka pengarna om varan återlämnas. Konsumenten ska kunna bevisa att varan är köpt av ditt företag.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.