Turisterna är viktiga kunder på många platser i Sverige. Coronapandemin har förändrat resandet radikalt. Svenskarna har stannat i Sverige på svemester medan de utländska besökarna har lyst med sin frånvaro. Vissa besöksmål och städer har upplevt en boom medan våra storstäder och gränsområden, framför allt mot Norge, har sett ett stort tapp av besökare.
På denna sida finner du statistik, analyser och rapporter som hjälper dig som handlare att lära känna kundgruppen turister.
Svenska turister beskrivs bäst som ”vardagssmitande livsnjutare”. Under sin semester vill man uppleva nya städer och platser, njuta av god mat och dryck och ges möjlighet till att koppla av och släppa på rutiner. Kort och gott vill man unna sig något extra och lyxa till det lite. Något som även stämmer in på många internationella besökare.
Shoppingturism i Sverige (2019)
Omsatte 108 miljarder kronor
Stod för 35 procent av den totala turismomsättningen
Motsvarade 14 procent av omsättningen i hela detaljhandeln
Sysselsatte 35 500 personer i handeln
Svensk Handels engagemang
Svensk Turism AB – styrelseledamot
Visit Sweden – deltar i näringens advisory board
City i Samverkan Stockholm – styrelseledamot
Göteborg Shopping – deltar i styrgruppen
Stads- och platsutveckling: Rapporter om shoppingturism
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.