Hoppa till innehåll

Under de senaste åren har handeln tydligt sett hur viktig kundgruppen turister är då nästan en tredjedel av turismomsättningen spenderas i handeln.

ad111e569c514389b67455a6d0dd1630.jpg

Under pandemin var intäktstappet tydligt, inte minst i våra storstäder, då turisterna stannade hemma. I år ser vi däremot en ökning av antalet besökare över de nivåer som var innan pandemin. Shopping som huvudsaklig reseanledning blir allt vanligare och inte minst ses handeln som en viktig del av upplevelsen för turister som reser i Sverige, såväl inhemska som internationella.

På denna sida finner du statistik, analyser och rapporter som hjälper dig som handlare att lära känna kundgruppen turister.

Stads- och platsutveckling: Rapporter om shoppingturism

shoppingturism 783x300.jpg

Webbinarium om turismintäkter

elisabet-elmsater-vegso.jpg

Elisabet Elmsäter Vegsö

Näringspolitisk expert

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.