Hoppa till innehåll

Turisterna är viktiga kunder på många platser i Sverige. Coronapandemin har förändrat resandet radikalt. Svenskarna har stannat i Sverige på svemester medan de utländska besökarna har lyst med sin frånvaro. Vissa besöksmål och städer har upplevt en boom medan våra storstäder och gränsområden, framför allt mot Norge, har sett ett stort tapp av besökare.

ad111e569c514389b67455a6d0dd1630.jpg

På denna sida finner du statistik, analyser och rapporter som hjälper dig som handlare att lära känna kundgruppen turister.

Svenska turister beskrivs bäst som ”vardagssmitande livsnjutare”. Under sin semester vill man uppleva nya städer och platser, njuta av god mat och dryck och ges möjlighet till att koppla av och släppa på rutiner. Kort och gott vill man unna sig något extra och lyxa till det lite. Något som även stämmer in på många internationella besökare.

Shoppingturism i Sverige (2019)

  • Omsatte 108 miljarder kronor

  • Stod för 35 procent av den totala turismomsättningen

  • Motsvarade 14 procent av omsättningen i hela detaljhandeln

  • Sysselsatte 35 500 personer i handeln

Svensk Handels engagemang

  • Svensk Turism AB – styrelseledamot

  • Visit Sweden – deltar i näringens advisory board

  • City i Samverkan Stockholm – styrelseledamot

  • Göteborg Shopping – deltar i styrgruppen

Stads- och platsutveckling: Rapporter om shoppingturism

Här hittar du rapporter om handelns betydelse för svensk besöksnäring. 

elisabet-elmsater-vegso.jpg

Elisabet Elmsäter Vegsö

Näringspolitisk expert

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.