Hoppa till innehåll

Fortsatt nedgång i handlarnas framtidstro

Svensk Handels Handelsbarometer för juni månad visar att den dystra trenden håller i sig. Svenska handlare uppvisar för tredje månaden i rad negativa framtidsförväntningar. Ljuspunkten finns inom dagligvaruhandeln, där framtidsförväntningarna stiger från låga nivåer.

blomsterbutik-exterior.jpg

Den ökade inflationen i konsumentledet och handlarnas egna ökade inköpskostnader fortsätter att påverka den svenska handeln negativt vilket märks av i samtliga delbranscher. Under juni månad är det partihandeln som varit mest pessimistisk. Indikatorvärdet hamnar på 86,6 enheter, vilket är en minskning med 5,9 enheter jämfört med föregående månad. Det är den lägsta noteringen för partihandeln sedan delbranschen inkluderades i Handelsbarometern i februari 2021.

- Partihandeln är den del av handeln som har det tuffast för tillfället. Ett oroligt omvärldsläge i kombination med höga fraktkostnader, leveransförseningar, kronförsvagning och prishöjningar på diesel och bensin påverkar partihandlarna negativt säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Sommarens antågande ger dagligvaruhandeln en skjuts

Butikshandeln, vilken omfattar av dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln, minskar med 0,8 enheter i juni vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,0. Det är en bit från det neutrala indikatorvärdet, som är 100, men fallet hade kunnat vara än större om det inte vore för midsommar och kommande sommarmånader, vilket främst gynnar dagligvaruhandeln.

- Midsommar är handelns fjärde viktigaste högtid och livsmedelsförsäljningen ökar med över en miljard kronor under veckan. En betydande majoritet av dagligvaruhandlarna uppmärksammar dagen och hyser hopp till att fler kommer att fira efter två år av inställda midsommarfester säger Sofia Larsen.
Inget ljus i sikte för e-handlarnas framtidstro

För tredje månaden i rad uppvisar e-handeln en negativ framtidstro och sjunker med 4,5 enheter till en ny lägstanivå där delbranschens indikatorvärde landar på 91,9. Det är framför allt försäljningen som bidrar till det förhållandevis stora tappet, men även när det kommer till antalet anställda ser e-handlarna mindre positivt på framtiden.

- E-handlarnas svaga framtidstro beror både på att man jämför sig med rekordåret 2021 och att konsumenter generellt tvingas hålla hårdare i plånboken. Man gynnas inte heller av att den fysiska handeln nu åter kommit i gång efter mer än två år av pandemi, säger Sofia Larsen.

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.