Hoppa till innehåll

Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader. Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det visar Handelsbarometern för maj månad.

gagata.jpg

Det generella ekonomiska läget fortsätter att försvåra för svenska handelsföretag. Och Handelsbarometern för maj månad visar på att den dystra trenden, med negativa framtidsförväntningar, fortsätter. Svenska handlare har nu i över ett års tid haft negativ syn på den närmsta framtiden, utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.

Vi är givetvis glada över att fler handlare nu upplever lite medvind. Anledningarna till detta är flera, men givetvis spelar vårens ankomst en stor roll. Därutöver väntar också för handeln student och midsommarfiranden, vilket brukar generera ökad omsättning. Vi hoppas givetvis att så även är fallet i år.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Partihandelns utmaningar kvarstår

Partihandelns utmaningar består. Konkurrensen är hård och den svaga kronkursen innebär ett stort problem för delbranschen. Trots detta stiger partihandlarnas framtidsförväntningar från låga nivåer. En ökning av indikatorvärdet med 3,1 enheter medför att månadens resultat blir 78,2.

Partihandelns utmaningar kvarstår. Handeln är en importerande bransch och partihandeln gör majoriteten av inköpen i andra valutor, så den svaga kronkursen är en av anledningarna till att partihandlarnas pessimism kvarstår.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Butikshandeln tror på ökad försäljning

Butikshandeln är den delbransch som ökar mest i månadens Handelsbarometer. Maj månads ökning på 4,7 enheter innebär att indikatorvärdet landar på 76,6, vilket dock fortsatt är lägst bland delbranscherna.

Det är framför allt dagligvaruhandeln som driver butikshandelns uppgång denna månad. Viktiga försäljningsperioder stundar och särskilt midsommar är viktig för dagligvaruhandeln. Förra året ökade merförsäljningen med cirka 1 miljard under midsommarveckan och det är dessutom då man passar på att ta in sommarpersonal.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.