Handelsbarometern

Svensk Handels månatliga indikator som mäter framtidsförväntningarna bland svenska handelsföretag.

Rapporten ger en inblick i hur butiks- och e-handeln tror att försäljning, antalet anställda och lönsamheten kommer att utvecklas de kommande tre månaderna. Handlarnas framtidsförvätningar sammanfattas i Handelsbarometerns Framtidsindikator.

Handlarna ovissa om återhämtning efter krisen – framtidstron backar något

Handlarna ovissa om återhämtning efter krisen – framtidstron backar något

Coronakrisen har slagit hårt mot handeln och osäkerheten om den framtida försäljningen är fortsatt stor. Framtidstron för både butiks- och e-handeln minskar något jämfört med förra månaden och därmed har återhämtningen av framtidstron avstannat. Fortfarande ser e-handlarna betydligt ljusare på framtiden.

Framtidstron i handeln återhämtade sig i augusti

Framtidstron i handeln återhämtade sig i augusti

Framtidsindikatorn ökade både för butikerna och e-handeln i augusti jämfört med juli. Både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln ökade jämfört med månaden innan, om än från låga nivåer.

Framtidstron i butikshandeln fast på låga nivåer

Framtidstron i butikshandeln fast på låga nivåer

Coronapandemin har snabbat på den digitala omställningen i handeln. Optimismen bland e-handlarna är stor samtidigt som butikshandelns återhämtning efter coronakrisen går trögt.

Framtidstron i handeln på väg tillbaka efter coronaraset

Framtidstron i handeln på väg tillbaka efter coronaraset

Handlarnas framtidstro störtdök när coronakrisen slog till. I takt med att samhället börjar öppna upp igen ljusnar framtidsutsikterna i handeln något. Karantäntillvaro har gett fart åt näthandeln och störst är optimismen bland e-handlarna.

Fortsatt mörka utsikter i butikshandeln

Fortsatt mörka utsikter i butikshandeln

Coronakrisen slår hårt mot handeln. Trots att sällanköpshandeln återhämtar sig något från bottensiffrorna i april ligger framtidstron för butikshandeln kvar på mycket låga nivåer. Samtidigt faller framtidstron inom e-handeln.

Handlarnas framtidstro faller till historiskt låga nivåer

Coronakrisen får handlarnas framtidstro att störtdyka

Coronakrisen får handlarnas framtidstro att störtdyka. Störst är raset för sällanköpsvaruhandeln men även inom dagligvaruoch e-handeln faller framtidsutsikterna till historiskt låga nivåer. 

Framtidstron i handeln återhämtar sig något

Framtidstron i handeln återhämtar sig något

Framtidsförväntningarna ökar något i både butiks- och e-handeln. Trots ökningen ligger dock framtidstron i butikshandeln på låga nivåer. E-handlarna ser däremot ljusare på framtiden.

Minskad framtidstro för såväl butiker som e-handel

Minskad framtidstro för såväl butiker som e-handel

Lägre framtidstro på främst försäljningen inom såväl butiker som e-handel bidrog till att Framtidsindikatorn minskade i januari. Förväntningarna på lönsamhet och antal anställda föll också i januari. Alla delkomponener backar för detaljhandeln som helhet, både jämfört med december som med januari förra året.

Dystrare tongångar i butikshandeln

Dystrare tongångar i butikshandeln

E-handlarnas framtidstro tar ny fart och ökar i december. Framtidsutsikterna i butikshandeln går däremot i motsatt riktning. Tuffast har de fysiska butikerna inom sällanköpshandeln där framtidsförväntningarna faller till den lägsta nivån på länge.

Framtidstron i detaljhandeln vänder nedåt

Framtidstron i detaljhandeln vänder nedåt

Framtidstron i både butiks- och e-handeln minskar. Svag tro på framtida lönsamhet och en sviktande anställningsvilja gör att framtidsförväntningarna bland e-handlarna hamnar på den lägsta nivån hittills i år. 

Butikerna ser ljusare på framtiden

Butikerna ser ljusare på framtiden

Framtidstron bland de fysiska butikerna ökar. Störst är optimismen bland dagligvaruhandlarna. Utsikterna för landets e-handlare går åt motsatt håll och minskar från höga nivåer.

Positivare stämning bland landets handlare

Positivare stämning bland landets handlare

Framtidsförväntningarna i butiks- och e-handeln stiger i september. Bland e-handlarna ökar tron på både försäljning och anställningsvilja, men lönsamhetsutsikterna fortsätter att släpa efter.

Ökad optimism med hösten i sikte

Ökad optimism med hösten i sikte

Framtidstron i detaljhandeln ökar i augusti. I både butiks- och e-handeln är det gladare miner än förra månaden. Fortsatt är optimismen betydligt högre bland e-handlarna än hos butikerna.

Viss ljusning för pessimistiska butiker

Viss ljusning för pessimistiska butiker

Framtidsindikatorn för butikerna ökade jämfört med juni, men befinner sig alltjämt under den neutrala nivån. E-handeln gick i motsatt riktning och backade i juli men ligger fortfarande över den neutrala nivån. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.

Ökad optimism bland e-handlarna i juni

Ökad optimism bland e-handlarna i juni

Handlarna hade olika syn på framtiden i juni. E-handlarna och dagligvaruhandlarna blev mer optimistiska medan sällanköpsvaruhandlarna blev mer pessimistiska. Sammanfattningsvis försvagades butikernas framtidsförväntningar jämfört med föregående månad.