Hoppa till innehåll

Under december varnade vi bland annat om falska 500-lappar, utpressningsmejl och stöldligor som härjade i julhandeln men vi publicerade även en checklista kring vad man som handlare bör tänka på vid avvikande online-beställningar.

979189ab320a481da299fc5aa2c22a62.jpg

Ser vi till hela 2019 har varningarna kretsat mycket kring bedrägerier och stöld. När det gäller bedrägerier i butik har det handlat mycket om falska återköp, bedräglig självscanning och växlingsbedrägerier. På den digitala sidan har falska mejl, fakturor och SMS-utskick med syfte att komma över inloggnings- och kortuppgifter till de drabbade dominerat våra utskick. När det kommer till stöld har mycket handlat om ligor, inte sällan kringresande. Fokus har ofta varit livsmedelsvaror som är lätta att sälja vidare, exempelvis kött, alternativt varor som förs utomlands för vidare försäljning.

Det finns många fördelar med att anmäla via Säkerhetscenter. Förutom att det är enkelt och smidigt att anmäla så leder informationen i anmälningarna till att vi snabbt kan nå ut till övriga app-användare och varna för brottsupplägget i fråga. På det sättet hindrar vi att fler drabbas. Under 2019 genererade era anmälningar drygt 80 varningar i appen så tillsammans har vi förebyggt en stor mängd brott.

Följ med i de senaste varningarna här och i Varningslistan för att ligga steget före.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.