Hoppa till innehåll

Lockar felaktigt med att bolagsformen ger samma rättigheter som ett AB

61cc3ac3cd8a43b191ddcf113021c2b3.jpeg

De senaste veckorna har Säkerhetscenter fått en hel del samtal från personer som känner sig lurade av företaget Global Corporate Services (f.d. Panlegis). Många drabbade har sett en annons från företaget och beställt en informationsbroschyr via ett formulär på hemsidan. Dagen efter ringer en säljare från det Maltabaserade bolaget upp, via ett svenskt telefonnummer, för att hjälpa till med uppstarten av det nya företaget. Säljaren låter ofta proffsig och förtroendeingivande och menar på att en svensk utlandsregistrerad filial (SUV) vore det bästa alternativet för kunden i fråga. Säljaren hävdar att en SUV ger samma rättigheter som ett aktiebolag – skattefördelar, ansvarsbegränsning och ökade sociala rättigheter – men kostar som en enskild firma. Och du slipper aktiekapitalet. Detta stämmer INTE!

En stund in i samtalet ombeds man att lämna ut sitt kortnummer, under löfte att inga pengar ska dras förrän registreringsprocessen inklusive bekräftelse på avtal är skickat, men inte helt oväntat dras pengar från kontot samma dag, i vissa fall hundra tusentals kronor.

I Sverige har bolaget under sitt tidigare namn Panlegis anmälts till Konsumentverket och Konsument Europa drygt 50 gånger. Hos Allmänna Reklamationsnämnden förekommer Panlegis i ett dussintal fall. Men myndigheterna är bakbundna av det faktum att köparen av Panlegis tjänster betraktas som näringsidkare och inte konsument. Som konsument har du 14 dagars ångerrätt och ett avtal måste bekräftas skriftligt för att anses giltigt. Dessa rättigheter är något man som näringsidkare helt saknar.

Rekommendationer: 

  • Kontrollera de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något

  • Om något verkar gratis är det sällan det, kontrollera erbjudandet noga innan du signerar avtalet

  • Inget erbjudande gäller ”endast idag”, låt dig inte stressas till att tacka ja

  • Låt dig inte heller stressas att skriva under eller sms-godkänna ett avtal som du inte läst igenom 

  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se

  • Spärra ditt konto om du övertalats att lämna ut kontonumret.

  • I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på ”Checklistor” och därefter ”Bluffakturor”

Har du också drabbats? Anmäl via appen!

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.