Hoppa till innehåll

Säger sig ringa från befintlig operatör

8e933f380d4c42e3ba4b2c294113850c.jpeg

Telekområdgivarna har sett en ökning av antalet klagomål mot Telanova och Mobile Group och av den anledningen väljer även Säkerhetscenter att varna för företagen i fråga.

Det handlar om bedräglig försäljning av telefonabonnemang där säljaren påstår att de ringer från ens befintliga operatör, erbjuder att sänka priset och lockar med gratisprodukter som en bonus. Konsumenter har även uppmanats att logga in hos sin operatör med hjälp av Bank-ID varpå säljaren ”följer med” in för att få kunskap om konsumentens abonnemang.

Först när fakturan kommer visar det sig att säljaren ringt från Telanova eller Mobile Group, och inte från den befintliga operatören, och fakturan rör exempelvis hårdvaruprodukter till hög kostnad – allt annat än gratis alltså.

Rekommendationer: 

  • Logga aldrig in med ditt Bank-ID på uppmaning av en telefonförsäljare eller någon annan

  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan t ex ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete

  • Om något verkar gratis är det sällan det, kontrollera erbjudandet noga innan du signerar avtalet

  • Inget erbjudande gäller ”endast idag”, låt dig inte stressas till att tacka ja

  • Låt dig inte heller stressas att skriva under eller sms-godkänna ett avtal som du inte läst igenom 

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.