Hoppa till innehåll

Många som blivit utsatta för en bluffaktura och som kontaktar oss på Svensk Handel är oroliga för vad som ska hända om de inte betalar. Här reder vi ut vad som händer om kravet skickas vidare till kronofogden.

266b1d606576494fb2433f4b8dd803ee.jpg
”Har du fått en bluffaktura som har gått vidare till kronofogden? Sitt lugnt i båten, bestrid kravet och visa upp att du har bestridit sedan tidigare när myndigheten hör av sig. Då kommer de inte slå fast skulden och inte heller driva in några pengar i detta läge. Blufföretaget behöver då istället begära att ärendet ska lämnas över till tingsrätten där det är upp till dem att bevisa att skulden finns/avtal ingåtts”

Erika Karlsson, Verksjurist, Rättsavdelningen, Kronofogden

När man har bestridit en faktura så finns det egentligen ingen anledning för blufföretaget att skicka ärendet vidare till kronofogden. En del använder detta som en påtryckningsmetod i alla fall, men om du bara bestrider kravet när det kommer från kronofogden och visar upp att du har bestridet detta från början, så kommer inte myndigheten att slå fast skulden och inte heller driva in pengarna.

När du har bestridit kravet kan blufföretaget istället välja att driva ärendet vidare till tingsrätten. Det är då upp till dem att bevisa att ni har ingått ett avtal.

Mer information finns att läsa på kronofogdens hemsida:
Kronofogden om bluffakturor >>

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.