Hoppa till innehåll

Medlemmar berättar: Önska – "Ska vi ha en blomstrande handel måste det finnas bra förutsättningar"

Det är 35 år sedan som Kicki Kopsch förvärvade en glas- och porslinsaffär tillsammans med sina föräldrar i småländska Gislaved. Idag driver hon tillsammans med sin bror och make, sex Önska-butiker och fem Lekia-butiker, varav en Önska/Lekia-butik ligger på gatan där allt började.

1ab5abfa1ff84576adc00da8f6f4f0ff.jpg

Berätta om er verksamhet. Hur ser er kundkrets ut?
‒ Önska är en ekonomisk förening som består av ett gäng privatägda butiker runtom i landet där vi erbjuder ett brett sortiment för hemmet. Den typiska Önska-kunden skulle jag säga är kvalitetsmedveten person från 20 och uppåt. Här i Gislaved har vi har en lojal kundkrets, vilket märktes inte minst under pandemin.

Många pratar om butiksdöden. Vad är hemligheten till att ni klarar er bra?
‒ Vi äger vår egen fastighet och har rimliga kostnader anpassade efter verksamheten. Det personliga bemötandet och att vi har en kunnig personal tror jag också är en stor anledning till att kunder vill handla hos oss. Varje år får vår personal gå en internutbildning hur de på bästa sätt ska representera oss. Vår webbutik ökar också rejält i omsättning.

Vilka handelsfrågor är extra viktiga för er verksamhet?
‒ Ska vi ha en blomstrande svensk handel måste det finnas bra förutsättningar för att lyckas driva affär. Stora aktörer som Amazon och andra internationella plattformar kan hålla lägre priser och konkurrerar ut svenska butiker. Att exempelvis frakten från Kina är subventionerad påverkar oss jättemycket. Det här är något vi inte kan göra något åt själva och det är jättebra att Svensk Handel driver dessa frågor.

Vad har ni fått för hjälp av Svensk Handel?
‒ Jättemycket. Inte minst under pandemin har vi haft stor hjälp av att Svensk Handel samlat ihop och tolkat den stora mängd information från olika myndigheter om vad som gäller för oss som driver butik. Jag har också flera gånger ringt arbetssättsjouren för att få hjälp i olika frågor. Det kan vara en bagatell, men experten jag pratar med förstår direkt vad det handlar om, vilket känns tryggt.

Inte medlem än? Till medlemsförfrågan

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.