Peter Simonsson, Stjärnurmakarna

Medlemmar berättar: "Genom Svensk Handels säkerhetsapp får vi snabb uppdatering"

Stjärnurmakarna är en rikstäckande klockbutikskedja med anor från slutet av 1800-talet och har idag ett 40-tal butiker som drivs av egenföretagare. Efter en tuff tid i pandemins spår har kunderna återvänt till butikerna. Samtidigt satsar företaget på att utveckla webbutiken och en grönare linje.

Vad är utmärkande för Stjärnurmakarna skulle du säga?

‒ Våra butiker är Stjärnurmakarnas ryggrad. Det är i fysiska handeln som den största delen av vår försäljning sker och där vi med vår service skapar personliga band till kunderna. Idag finns det många oseriösa aktörer i vår bransch och det kan vara svårt för konsumenter att se skillnad på en äkta och en falsk klocka. 

Det har under flera år pratats om "butiksdöden", vad gör ni annorlunda?

‒ För att undvika att våra butiker fungerar som showrooms måste vi jobba proaktivt och hitta nya lösningar som gör att kunderna vill fortsätta handla hos Stjärnurmakarna. För en sömlös köpupplevelse håller vi samma pris i våra butiker som i vår webbutik. Vi jobbar också fram koncept som "click, reserve och collect", vilket innebär att kunden reserverar en klocka på webben, som de sedan provar och handlar i butiken.

‒ Vi märker också en ökad medvetenhet kring miljöfrågor och utvecklar vårt erbjudande mot en grönare linje. Ett lyckat initiativ är vårt klockabonnemang som är väldigt populärt bland yngre kretsar, vilket är jättekul.

”Ska vi hålla i 130 år till måste vi kunna möta kundernas förändrade behov” 

Peter Simonsson, vd och koncernchef Stjärnurmakarna

Vilka utmaningar står ni inför just nu?

‒ Tyvärr märker vi att brottsligheten ökat mot våra butiker, framför allt stölder, men även bedrägerier och skadegörelse. Förutom att det är en personlig tragedi att utsättas för ett brott är det stora ekonomiska kostnader och något vi måste skydda oss från.

Som medlem i Svensk Handel, vad har ni fått för hjälp?

‒ Det är jättebra att Svensk Handel arbetar med säkerhetsfrågan. Genom att ta del av varningar, råd och checklistor i Svensk Handels app Säkerhetscenter får vi snabb uppdatering om vad som händer och kan snabbt anmäla stölder. Jag brukar uppmuntra våra egenföretagare att vara medlemmar för att enkelt få experthjälp i olika frågor när kedjan inte kan hjälpa till. Som företagare är man ofta ensam och det är bra att ha både den egna kedjans styrka och Svensk Handels experter att luta sig mot.

Hur ser du på framtiden för er verksamhet?

‒ Efter en ganska mörk period ser vi att kunderna hittar tillbaka till butikerna och vi matchar nu siffror från 2019, vilket är roligt. För att säkerställa Stjärnurmakarnas framtid online lanserar vi under 2021 en helt ny webbutik, så vi klarar 130 år till (skratt).

Publicerad: 2021.09.22 Senast uppdaterad: 2021.09.22 Kategori: Medlem