Hoppa till innehåll

I år planerar nästan två av tre att uppmärksamma Halloween, vilket är en rejäl ökning jämfört med 2019. Handeln laddar upp butikerna med godis, pumpor, kläder och smink. Totalt väntas försäljningen av Halloweenrelaterade produkter uppgå till 1,4 miljarder kronor.

b7a2d5e27bfd4b7ebab375dd2e8cfee7.jpg

Svensk Handels konsumentundersökning inför Halloween 2021 visar att det finns ett starkt sug för att åter fira en för svenskar allt viktigare högtid. Att det varken blev bus eller godis förra året spelar säkert också in. Särskilt populär är Halloween i den yngre befolkningen, där nio av tio (88 %) av 18–24-åringarna planerar att fira högtiden. Bland dem som säger att de kommer att uppmärksamma Halloween är också de genomsnittliga beloppen man tänker spendera högre i år än 2019.

Fler företag inom både dagligvaru- och sällanköpshandeln planerar att uppmärksamma Halloween, jämfört med 2019.

- Halloween har blivit allt vanligare för svenskar att fira. För våra handlare inom dagligvaru- och sällanköpshandeln blir det således naturligt att i större utsträckning planera kampanjer för att attrahera kunder, särskilt efter ett tufft pandemiår. Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna säger Svensk Handels chefsekonom, Johan Davidson.

Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna.

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel

6 av 10 dagligvaruhandlare planerar för kampanj

Det är inom dagligvaruhandeln högtiden märks av som mest. Nästan sex av tio handlare (59 %) uppger att de kommer att uppmärksamma Halloween genom någon form av försäljningskampanj. Detta är en ökning jämfört med 2020, då motsvarande siffra var 52 procent.

Detsamma gäller inom sällanköpsvaruhandeln, där 25 procent av handlarna kommer att uppmärksamma högtiden, jämfört med 14 procent föregående år.

- Även om Halloweenfirandet inte är någon av våra största högtider handelsmässigt är det viktigt att komma ihåg att det för mer nischade butiker, som exempelvis säljer maskeradkläder och smink, är den absolut viktigaste högtiden under året. Efter ett inställt 2020 blir den än viktigare i år, säger Johan Davidson.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nrs-fyra-forsta-namnen.jpg

Nordic Retail Summit samlar näringsliv och politik den 2 oktober

NyhetNäringslivets företrädare, beslutsfattare och politiker samlas för att diskutera hållbarhet, säkerhet och AI.
martina-reportage.jpg

Häng med till Svensk Handel i Bryssel

NyhetMartina Elfgren, chef för Svensk Handels Brysselkontor, ger oss en uppdatering på vad som är aktuellt i Bryssel just nu.
coop-till-webben.png

Coop satsar på hållbarhet: ’’ Långsiktigheten är avgörande."

NyhetMattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop berättar om hållbarhetsagendan och vad han anser krävs från politiken.
lastbilar-parkering-ovanifran.jpg

Svensk Handel uppmanar till helhetsperspektiv på infrastruktur

NyhetSvensk Handel har fått möjlighet att svara på Trafikverkets inriktningsunderlag inför den kommande infrastrukturpropositionen.
eu---ppwr.png

EU:s Packaging and Packaging Waste Regulation antagen i EU-parlamentet

Nyhet24 april antog EU-parlamentet förordningen Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), som bland annat ska minska förpackningsavfall.
tvattmaskiner.jpg

EU:s Right to repair antagen i EU-parlamentet

NyhetDen 23 april 2024 antog EU-parlamentet direktivet om Right to repair.
riksdagsseminarium-17-april.png

Sänkt moms på second hand debatterades på riksdagsseminarium

NyhetSvensk Handel ledde samtalet i ett välbesökt seminarium i Riksdagen på temat: Hur kan momslagstiftningen stärka den cirkulära ekonomin?
eu---enrico-letta.png

Ny rapport om EU:s inre marknad och dess geopolitiska roll

NyhetItaliens tidigare premiärminister har tagit fram en rapport som utforskar den inre marknadens betydelse och framtid.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.