Hoppa till innehåll

I år planerar nästan två av tre att uppmärksamma Halloween, vilket är en rejäl ökning jämfört med 2019. Handeln laddar upp butikerna med godis, pumpor, kläder och smink. Totalt väntas försäljningen av Halloweenrelaterade produkter uppgå till 1,4 miljarder kronor.

b7a2d5e27bfd4b7ebab375dd2e8cfee7.jpg

Svensk Handels konsumentundersökning inför Halloween 2021 visar att det finns ett starkt sug för att åter fira en för svenskar allt viktigare högtid. Att det varken blev bus eller godis förra året spelar säkert också in. Särskilt populär är Halloween i den yngre befolkningen, där nio av tio (88 %) av 18–24-åringarna planerar att fira högtiden. Bland dem som säger att de kommer att uppmärksamma Halloween är också de genomsnittliga beloppen man tänker spendera högre i år än 2019.

Fler företag inom både dagligvaru- och sällanköpshandeln planerar att uppmärksamma Halloween, jämfört med 2019.

- Halloween har blivit allt vanligare för svenskar att fira. För våra handlare inom dagligvaru- och sällanköpshandeln blir det således naturligt att i större utsträckning planera kampanjer för att attrahera kunder, särskilt efter ett tufft pandemiår. Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna säger Svensk Handels chefsekonom, Johan Davidson.

Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna.

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel

6 av 10 dagligvaruhandlare planerar för kampanj

Det är inom dagligvaruhandeln högtiden märks av som mest. Nästan sex av tio handlare (59 %) uppger att de kommer att uppmärksamma Halloween genom någon form av försäljningskampanj. Detta är en ökning jämfört med 2020, då motsvarande siffra var 52 procent.

Detsamma gäller inom sällanköpsvaruhandeln, där 25 procent av handlarna kommer att uppmärksamma högtiden, jämfört med 14 procent föregående år.

- Även om Halloweenfirandet inte är någon av våra största högtider handelsmässigt är det viktigt att komma ihåg att det för mer nischade butiker, som exempelvis säljer maskeradkläder och smink, är den absolut viktigaste högtiden under året. Efter ett inställt 2020 blir den än viktigare i år, säger Johan Davidson.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.