Hoppa till innehåll

I år planerar nästan två av tre att uppmärksamma Halloween, vilket är en rejäl ökning jämfört med 2019. Handeln laddar upp butikerna med godis, pumpor, kläder och smink. Totalt väntas försäljningen av Halloweenrelaterade produkter uppgå till 1,4 miljarder kronor.

b7a2d5e27bfd4b7ebab375dd2e8cfee7.jpg

Svensk Handels konsumentundersökning inför Halloween 2021 visar att det finns ett starkt sug för att åter fira en för svenskar allt viktigare högtid. Att det varken blev bus eller godis förra året spelar säkert också in. Särskilt populär är Halloween i den yngre befolkningen, där nio av tio (88 %) av 18–24-åringarna planerar att fira högtiden. Bland dem som säger att de kommer att uppmärksamma Halloween är också de genomsnittliga beloppen man tänker spendera högre i år än 2019.

Fler företag inom både dagligvaru- och sällanköpshandeln planerar att uppmärksamma Halloween, jämfört med 2019.

- Halloween har blivit allt vanligare för svenskar att fira. För våra handlare inom dagligvaru- och sällanköpshandeln blir det således naturligt att i större utsträckning planera kampanjer för att attrahera kunder, särskilt efter ett tufft pandemiår. Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna säger Svensk Handels chefsekonom, Johan Davidson.

Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna.

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel

6 av 10 dagligvaruhandlare planerar för kampanj

Det är inom dagligvaruhandeln högtiden märks av som mest. Nästan sex av tio handlare (59 %) uppger att de kommer att uppmärksamma Halloween genom någon form av försäljningskampanj. Detta är en ökning jämfört med 2020, då motsvarande siffra var 52 procent.

Detsamma gäller inom sällanköpsvaruhandeln, där 25 procent av handlarna kommer att uppmärksamma högtiden, jämfört med 14 procent föregående år.

- Även om Halloweenfirandet inte är någon av våra största högtider handelsmässigt är det viktigt att komma ihåg att det för mer nischade butiker, som exempelvis säljer maskeradkläder och smink, är den absolut viktigaste högtiden under året. Efter ett inställt 2020 blir den än viktigare i år, säger Johan Davidson.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nordisk-koalition.png

Svensk Handel i nordisk koalition för rättvis konkurrens

NyhetSvensk Handel tar nu ett större grepp om frågan om rättvis konkurrens och stärker samarbetet med våra nordiska grannar.
konsument1.png

Ny referensgrupp: Var med och påverka framtidens konsumentregler

NyhetMedlem, var med och påverka de lagar och regler som formar handeln - anmäl dig till Svensk Handels referensgrupp för konsumentfrågor.
folk-gagata.jpg

Välkommet med stärkt fokus på stadsutvecklingspolitiken

NyhetDen 30 januari överlämnade regeringen en skrivelse till riksdagen om en Ny strategi för levande och trygga städer.
nina-hbg-bukett.png

Brå får utökat uppdrag – Appen Säkerhetscenter kan vara ett viktigt verktyg

NyhetBrå ska stärka kommunernas kunskap om hur näringslivet kan bidra till att förebygga brott och vilka verktyg som kan användas i samverkan.
intervju-med-per-(640-x-500-px).jpg

D-Congress 2025 - "Eventet du helt enkelt inte får missa"

NyhetExklusiv intervju med Per Ljungberg inför D-Congress 2025.
bild-till-webb-med-playknapp.png

Avtalsnytt: Startskottet har gått i handelns avtalsrörelse

NyhetSvensk Handel har växlat avtalskrav med Handelsanställdas förbund.
1sofia-larsen-hb-januari.png

Handlarnas framtidstro vacklar – 5 insikter från Handelsbarometern

NyhetHandelsbarometern för januari 2025 visar att handeln står inför stora utmaningar. Svensk Handel ser med oro på en situation där branschen ha
kolla-fakturan.png

Varningslistan: Bedragarnas vanligaste knep – så skyddar du ditt företag

NyhetBilden är tydlig; bedragarna använder en stor uppsättning smarta och välplanerade metoder för att lura företag.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.