Hoppa till innehåll

I år planerar nästan två av tre att uppmärksamma Halloween, vilket är en rejäl ökning jämfört med 2019. Handeln laddar upp butikerna med godis, pumpor, kläder och smink. Totalt väntas försäljningen av Halloweenrelaterade produkter uppgå till 1,4 miljarder kronor.

b7a2d5e27bfd4b7ebab375dd2e8cfee7.jpg

Svensk Handels konsumentundersökning inför Halloween 2021 visar att det finns ett starkt sug för att åter fira en för svenskar allt viktigare högtid. Att det varken blev bus eller godis förra året spelar säkert också in. Särskilt populär är Halloween i den yngre befolkningen, där nio av tio (88 %) av 18–24-åringarna planerar att fira högtiden. Bland dem som säger att de kommer att uppmärksamma Halloween är också de genomsnittliga beloppen man tänker spendera högre i år än 2019.

Fler företag inom både dagligvaru- och sällanköpshandeln planerar att uppmärksamma Halloween, jämfört med 2019.

- Halloween har blivit allt vanligare för svenskar att fira. För våra handlare inom dagligvaru- och sällanköpshandeln blir det således naturligt att i större utsträckning planera kampanjer för att attrahera kunder, särskilt efter ett tufft pandemiår. Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna säger Svensk Handels chefsekonom, Johan Davidson.

Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna.

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel

6 av 10 dagligvaruhandlare planerar för kampanj

Det är inom dagligvaruhandeln högtiden märks av som mest. Nästan sex av tio handlare (59 %) uppger att de kommer att uppmärksamma Halloween genom någon form av försäljningskampanj. Detta är en ökning jämfört med 2020, då motsvarande siffra var 52 procent.

Detsamma gäller inom sällanköpsvaruhandeln, där 25 procent av handlarna kommer att uppmärksamma högtiden, jämfört med 14 procent föregående år.

- Även om Halloweenfirandet inte är någon av våra största högtider handelsmässigt är det viktigt att komma ihåg att det för mer nischade butiker, som exempelvis säljer maskeradkläder och smink, är den absolut viktigaste högtiden under året. Efter ett inställt 2020 blir den än viktigare i år, säger Johan Davidson.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ordforandepriset-2025.png

Vinnare av Ordförandepriset 2025

NyhetSvensk Handel delar sedan 2014 ut pris till mycket lovande handelsstudenter. Årets vinnare är Alice Nylund och Sandra Jansson.
mockup-rapport.jpg

Butik för alla - för en mer tillgänglig och inkluderande kundupplevelse

NyhetSvensk Handel lanserar nu en vägledning som ger konkreta råd om hur man i butik kan förbättra tillgängligheten.
arsstamma-2025-(1920-x-1080-px).png

Inspiration, framtid och nyvald ordförande på Svensk Handels årsstämma

NyhetDagen för Svensk Handels årsstämma bjöd bland annat på nyval av styrelsens ordförande och utdelning av ordförandepriset.
jarvheden-16x9.png

Thomas Järvheden uppträder på Retail Awards 2025

NyhetÅrets Retail Awards bjuder inte bara på hyllningar – utan också på skrattgaranti. Thomas Järvheden står för underhållningen under kvällen.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(3).png

Biljettsläpp! Välkommen till årets viktigaste dag för handeln – 1 oktober 2025

NyhetNu är biljetterna släppta till två av höstens stora event. 1 oktober lyfter vi hela handeln.
gemensamhetskostnader-med-playknapp2.png

Gemensamhetskostnader – ett svart hål

NyhetNär du hyr en butikslokal betalar du inte bara hyra – du betalar också gemensamhetskostnader. Här är en medlemsexklusiv informationsfilm.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px).png

Benjamin Dousa – inledningstalare på Nordic Retail Summit 2025

NyhetÅrets huvudtalare på Nordic Retail Summit är Benjamin Dousa, Sveriges minister för internationellt utvecklingssamarbete och utrikeshandel.
stromstad-artikel.jpg

Gränshandeln är en livsnerv för Strömstad

NyhetGränshandeln är inte bara shopping – den är jobb, tillväxt och framtid för hela regionen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.