Hoppa till innehåll

Under eftermiddagens program på Svensk Handels stämma på Waterfront den 21 maj hördes intressanta diskussioner om framtidens handel, digitalisering och försäljning i digitala kanaler.

b390facd3d8d4bbb9e0964ebca916767.jpg

Moderator Jörgen Huitfeldt tog emot Mårten Barkman, director small and medium businesses, EMEA på Facebook, Mia Brunell Livfors, vd på Axel Johnson AB, Anders Svensson, vd ICA Sverige och Patrik Hedelin, partner eEquity och nyvald i Svensk Handels styrelse på stora scenen. 

Mårten Barkman inledde med att prata om hur man som företagare kan nå fler konsumenter om man öppnar upp för att finnas på den digitala marknaden och använda sig av digitala kanaler som marknadsplats. Han delade även med sig av sina tre bästa tips:

1. Var personlig.
2. Fånga uppmärksamheten snabbt, helst genom video.
3. Tänk globalt.

Han lyfte även vikten av att jobba personaliserat med olika målgrupper. "Mobilen är det viktigaste skyltfönstret oavsett om du bedriver butik eller e-handel", sa Mårten Barkman.

Mia Brunell Livfors och Anders Svensson höll med och gav konkreta exempel från företagssidan. Båda menade dock att den största framgången finns i kombinationen mellan människa och maskin och att det personliga mötet alltid kommer att vara viktigt.

Handeln – en viktig jobbskapande motor

Eftermiddagen fortsatte med ett samtal mellan Ylva Johansson, arbetsmarknads- och etableringsminister (S) och Jessica Polfjärd, vice ordförande i Arbetsmarknadsutskottet (M). De fick frågor om handelns utveckling och kompetensförsörjningen inom handeln. 

Båda var överens om att handeln är en viktig jobbskapande motor i samhället och att det behövs en anställningsform för de som står utanför arbetsmarknaden. De var inte överens om hur vi ska nå målet dock var de öppna för breda överenskommelser. 

Håkan Svedman och Patrik Hedelin lyfte vikten av att svenska arbetskraftskostnader behöver anpassas till en likvärdig nivå som den Europeiska marknaden för att fler jobb ska kunna skapas i Sverige.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
johan-hetting_tillganglighet.png

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

NyhetFöljer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats 28 juni.
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.