Hoppa till innehåll

Hyrfilmskedjan Hemmakväll blev godisspecialist och behöll sin lönsamhet

Handeln förändras i snabb takt. Vad krävs för att företag ska fortsätta vara relevanta för sina kunder? I rapportserien ”Framtidens handel” lyfter Svensk Handel fram innovativa företag som överträffar kundernas förväntningar genom att ständigt förnya sig. För Hemmakväll blev lösningen på ett nytt konsumentbeteende att storsatsa på godis.

79e92f60141a4c65906b0e79b2a19868.jpg

Mycket har hänt sedan Hemmakväll, tidigare ’Videomix’, startade 1994. Hyrfilm var stöttepelaren i verksamheten och godis såldes mest som ett tillbehör för att förgylla filmkvällen.

Sedan dess har filmbranschen genomgått en omfattande digitaliseringsresa. Först ersattes VHS-kassetterna med DVD-skivor, men även dessa blev snabbt omoderna när streamingtjänsterna gjorde entré och kunde erbjuda helt nya möjligheter för filmsugna.

Hemmakväll hittade en ny plats på marknaden

Från och med 1 november 2020 går det inte längre att hyra film i Hemmakvälls butiker. Vikande efterfrågan på hyrfilm, samtidigt som utbudet på nya filmer minskat kraftigt till följd av pandemin, fick Hemmakväll att ta beslutet.

Det är såklart en del av vår personal som av nostalgiska skäl tycker att det är tråkigt att vi slutar med hyrfilm, men idag är det en så liten del av vår verksamhet att det inte har någon större påverkan på vår omsättning

Ulf Westin, filmansvarig på Hemmakväll

I stället för filmuthyrning har Hemmakväll hittat sin nya plats på marknaden som den stora godisspecialisten. Även om omsättningen minskade initialt har företaget lyckats behålla sin lönsamhet och kompenserat tappet genom att storsatsa på försäljning av godis, snacks och dryck.

43202027a02a45e6a3da62251dbeb2a8.png
Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.
ukraina-axfood.jpg

Axfood skänker kylbilar fyllda med blöjor och mat

NyhetAxfood fortsätter sitt stöd till Ukraina genom donationer, inköp av ukrainska varor och med ett snabbspår för ukrainska leverantörer.
vinnare-ra-2024.png

Sista chansen: Nominera dina favoriter till Retail Awards 2025

NyhetI morgon stängs nomineringen till Retail Awards 2025! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln senaste året?

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.