Hoppa till innehåll

IKEA - företaget som lyckas förnya sig gång på gång

I somras meddelade IKEA att e-handeln står för en tredjedel av företagets totala försäljning. Genom att varje dag möta kundernas önskemål och fokusera på tillgänglighet står IKEA stadigt i en föränderlig omvärld.

07fb009663934f908087ddcac2b81b7b.jpg
Lena Herder, Sverigechef på IKEA Foto: IKEA

I Svensk Handels rapportserie ”Framtidens handel” kan du läsa om inspirerande företag som tack vare ständig förnyelse alltid lyckas vara relevanta för sina kunder.

- På IKEA pratar vi inte om fysisk handel och e-handel som separata enheter. Istället anpassar vi vår affärsmodell efter hur kunderna vill att vi ska agera och ser det som en gränslös miljö, säger Lena Herder, Sverigechef på IKEA.

Med distributionscentraler i småländska Älmhult och Torsvik utanför Jönköping, samt 20 fysiska varuhus runtom i Sverige som agerar lokala e-handelslager, kan IKEA tillgodose kundernas önskemål om snabbare leveranser. Lena Herder förklarar hur de olika kanalerna är integrerade med varandra:

- Om man som kund sitter hemma och väljer ut produkter man är intresserad av på nätet, sedan åker till varuhuset för att se produkten i verkligheten och där kanske planerar sina rum med en av våra heminredningsexperter för att slutligen beställa varan via sin mobiltelefon – är det då ett fysiskt köp eller ett e-handelsköp?

Flera olika projekt för att komma närmare kunderna

Förutom försäljning online fortsätter IKEA satsa stort på det fysiska mötet. I Stockholm storsatsar de på specialiserade butiker som främst riktar in sig på rådgivning. De planerar också att öppna fyra nya butiker i olika format fram till år 2025.

De som bor och verkar i stadskärnorna är i hög utsträckning de som inte tar sig ut till våra större varuhus, även om de skulle vilja. Därför tittar vi på hur vi ska kunna möta kunderna i citymiljö

Lena Herder, Sverigechef på IKEA

Ett annat sätt att komma närmare kunderna är IKEA:s samarbete med företaget Hemfixarna, ett rikstäckande nätverk av hantverkare som monterar ihop IKEA-möbler på flexibla tider för kunder som inte vill eller kan göra det själva.

- Syftet med samarbetet med Hemfixarna är egentligen grundtanken med hela IKEA:s vision: att skapa en bättre vardag för de många människorna, berättar Lena och fortsätter: Det handlar om att tillgängliggöra produkter och tjänster till så många som möjligt.

Klarar av att förnya sig gång på gång

Det är tydligt att förändringens vindar alltid blåser starkt hos IKEA, som trots sin långa historia klarar av att förnya sig gång på gång. Lena förklarar hur de lyckats:

- Vår storlek och erfarenhet ger oss möjlighet att förändras snabbt. När vi lägger tyngd i ett projekt så går det fort – mycket tack vare våra 9 500 fantastiska medarbetare, avslutar hon.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
johan-hetting_tillganglighet.png

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

NyhetFöljer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats 28 juni.
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.