Hoppa till innehåll

Coop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina. Målet är att få fler ukrainska produkter på butikshyllorna.

bildmontage-for-ukraina.jpg
Anders Torell, tillförordnad vd Coop Sverige Foto: Coop

I början av kriget 2022 skänkte Coops medlemmar och konsumentföreningar 5,3 miljoner kronor till UNICEF och Röda Korset. Pengar som gick till krisinsatser på plats i Ukraina. Coops medlemmar erbjöds att omvandla intjänade poäng till donationer, vilket resulterade i 3,3 miljoner kronor. Utöver det samlade konsumentföreningarna in 2 miljoner till Röda Korset.

Vill erbjuda fler ukrainska produkter


Coop undersöker hur de ska stötta Ukraina ytterligare. Förhoppningen är att kunna erbjuda sina kunder ukrainska produkter på butikshyllan. Ukraina är en viktig producent av spannmål och andra insatsvaror men det är få produkter som är helt tillverkade i Ukraina som säljs i svenska matbutiker. Det vill Coop ändra på.

Nu tittar Coop på möjligheten att lyfta fram ukrainska produkter i sin marknadsföring samt att kunna donera sådant som Ukraina behöver. De vill även skapa ett snabbspår för att underlätta för ukrainska leverantörer att nå den svenska marknaden.

Genom att stärka våra affärsmässiga förbindelser med Ukraina vill vi både bidra till landets ekonomiska utveckling och främja ett långsiktigt stöd för det ukrainska folket. Det är oerhört viktigt att Ukrainas ekonomi är stabil den dagen kriget slutar och återuppbyggnaden av landet börjar, säger Anders Torell, tillförordnad vd Coop Sverige.
Anders Torell
tillförordnad vd Coop Sverige
Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSvensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel.
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.