Hoppa till innehåll

Konjunkturen har varit god de senaste åren, men lönsamheten har inte stigit nämnvärt i detaljhandeln sedan 2014. Mellanstora företag i sällanköpsvaruhandeln uppvisar generellt sett en vikande lönsamhet. Den växande inhemska och utländska e-handeln sätter press på sällanköpshandeln.

b2672bcb107241bc9b7449b74ad1e02a.jpg

Svensk Handel tar med jämna mellanrum fram rapporter som belyser detaljhandelns lönsamhet. En viktig slutsats i den nya rapporten om detaljhandelns lönsamhet är att företagen inom detaljhandeln är väldigt olika. Analysen måste därför göras bredare än att enbart titta på genomsnitt för hela detaljhandeln, eller för delbranscher.

”Om handelns företag ska kunna blomstra och fortsätta att tillhandahålla varor, livsmedel, bra service och goda råd är det centralt att de också är lönsamma”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

I den stora mängden företag finns det också många företag och branscher som går bra. Järn- och bygghandeln kan lyftas fram som ett exempel. Dagligvaruhandeln har också förhållandevis stabila förutsättningar och rörelseresultat.

Detaljhandeln sysselsätter ca 300 000 personer, omsätter 780 miljarder kronor och svarar för drygt 5 procent av BNP. En absolut majoritet av befolkningen har en nära nog daglig kontakt med någon del av detaljhandeln. Detaljhandeln har därmed en avgörande betydelse för såväl den svenska ekonomin som för oss alla som konsumenter.

Läs rapporten här.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.
ukraina-axfood.jpg

Axfood skänker kylbilar fyllda med blöjor och mat

NyhetAxfood fortsätter sitt stöd till Ukraina genom donationer, inköp av ukrainska varor och med ett snabbspår för ukrainska leverantörer.
vinnare-ra-2024.png

Sista chansen: Nominera dina favoriter till Retail Awards 2025

NyhetI morgon stängs nomineringen till Retail Awards 2025! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln senaste året?
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSenaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px)-(1).png

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.