Hoppa till innehåll

För att en butik ska få locka kunder med rea i sin marknadsföring ska vissa förutsättningar vara uppfyllda. Svensk Handel hjälper dig att förstå reglerna kring begreppet.

a23ecff4203c4133b0f65c4be990a435.jpg

Hur får begrepp som rea användas? 

Enligt 17 § marknadsföringslagen får ett företag använda uttryck som rea, realisation eller uttryck i med motsvarande innebörd (till exempel extrapris och fyndpris) i sin marknadsföring, bara om:

  • Försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet,

  • Försäljningen sker under en begränsad tid och

  • Priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser.

Begränsad tid – vad menas med det?

Marknadsdomstolen har uttalat att en rea normalt varar högst ett par veckor. Annonsering om rea-aktiviteter som pågår mer än två månader per år ska i regel anses som vilseledande. Det aktuella fallet är från 1982 och kräver ytterligare resonemang för att veta vad som är begränsad tid.

En sammanhängande rea-aktivitet på två månader per år anses vara i enlighet med lagstiftningen. Konsumentverket tolkar detta som att det är upp till företaget att fördela sina rea-aktiviteter under ett år men att de totalt sett inte bör överstiga två månader. Det är inte klargjort om det här gäller för företagets rea-marknadsföring generellt eller per varugrupp. Möjligen finns det ett utrymme för att argumentera för att tvåmånaders-regeln skulle kunna tänjas om företagets rea-aktiviteter är tydligt avgränsade till olika varugrupper.

Ordinarie pris – vad menas med det?

För att kunna avgöra om ett rea-pris är väsentligt lägre än företagets ordinarie pris behövs vägledning om vad som är ett ordinarie pris. Med ordinarie pris avses det pris som företaget normalt säljer produkten för. Det krävs att priset har tillämpats under en något så när lång tid. Ett ordinarie pris får aldrig vara fiktivt.

För att i marknadsföring kunna jämföra ett rea-pris med ett tidigare ordinarie pris krävs att det påstådda ordinarie priset ska ha tillämpats i en sammanhängande period om minst fyra veckor omedelbart innan den marknadsförda prissänkningen. Vissa undantag finns, till exempel om det rör sig om ett begränsat parti varor som köpts in till ett särskilt lågt pris eller liknande. Undantag kan vara möjligt om företaget under fyra veckors-perioden har haft en mycket kort tillfällig prisnedsättning, till exempel en kundkväll eller liknande.

Ett överkorsat pris, pris inom parentes eller liknande anses vara ett ordinarie pris om inte annat har angivits. För att i marknadsföringen kunna använda uttrycken cirkapris eller rekommenderat pris (rek pris) som jämförelse till ett nedsatt pris krävs dels att priset är rekommenderat av tidigare säljled och dels att det kan antas att priset faktiskt har tillämpats på marknaden i viss utsträckning. Det går alltså inte använda det som jämförelsepris om priset tillämpas på marknaden endast i oväsentlig mån.

Om de marknadsrättsliga reglerna bryts är marknadsföringen vilseledande och otillbörlig. Konsumentverket kan meddela ett företag som bryter mot reglerna ett förbud mot fortsatt användning av marknadsföringen. Förbudet kombineras oftast med vite. 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.
presstraff-for-ukraina-1.jpg

Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

NyhetSvensk Handel har lanserat ett initativ för att stärka handelsrelationerna med Ukraina och öka synligheten för ukrainska varor i Sverige.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(5).png

Handelns roll i en osäker värld – beredskap och trygghet

NyhetEn av tre programpunkter på årets Nordic Retail Summit 1 oktober handlar om beredskap och trygghet.
ordforandepriset-2025.png

Vinnare av Ordförandepriset 2025

NyhetSvensk Handels Ordförandepris delas ut till framgångsrika och lovande studenter. Årets vinnare är Lilly Andersson och Henrik Hultqvist.
mockup-rapport.jpg

Butik för alla - för en mer tillgänglig och inkluderande kundupplevelse

NyhetSvensk Handel lanserar nu en vägledning som ger konkreta råd om hur man i butik kan förbättra tillgängligheten.
arsstamma-2025-(1920-x-1080-px).png

Inspiration, framtid och nyvald ordförande på Svensk Handels årsstämma

NyhetDagen för Svensk Handels årsstämma bjöd bland annat på nyval av styrelsens ordförande och utdelning av ordförandepriset.
jarvheden-16x9.png

Thomas Järvheden uppträder på Retail Awards 2025

NyhetÅrets Retail Awards bjuder inte bara på hyllningar – utan också på skrattgaranti. Thomas Järvheden står för underhållningen under kvällen.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(3).png

Biljettsläpp! Välkommen till årets viktigaste dag för handeln – 1 oktober 2025

NyhetNu är biljetterna släppta till två av höstens stora event. 1 oktober lyfter vi hela handeln.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.