Hoppa till innehåll

För att en butik ska få locka kunder med rea i sin marknadsföring ska vissa förutsättningar vara uppfyllda. Svensk Handel hjälper dig att förstå reglerna kring begreppet.

a23ecff4203c4133b0f65c4be990a435.jpg

Hur får begrepp som rea användas? 

Enligt 17 § marknadsföringslagen får ett företag använda uttryck som rea, realisation eller uttryck i med motsvarande innebörd (till exempel extrapris och fyndpris) i sin marknadsföring, bara om:

  • Försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet,

  • Försäljningen sker under en begränsad tid och

  • Priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser.

Begränsad tid – vad menas med det?

Marknadsdomstolen har uttalat att en rea normalt varar högst ett par veckor. Annonsering om rea-aktiviteter som pågår mer än två månader per år ska i regel anses som vilseledande. Det aktuella fallet är från 1982 och kräver ytterligare resonemang för att veta vad som är begränsad tid.

En sammanhängande rea-aktivitet på två månader per år anses vara i enlighet med lagstiftningen. Konsumentverket tolkar detta som att det är upp till företaget att fördela sina rea-aktiviteter under ett år men att de totalt sett inte bör överstiga två månader. Det är inte klargjort om det här gäller för företagets rea-marknadsföring generellt eller per varugrupp. Möjligen finns det ett utrymme för att argumentera för att tvåmånaders-regeln skulle kunna tänjas om företagets rea-aktiviteter är tydligt avgränsade till olika varugrupper.

Ordinarie pris – vad menas med det?

För att kunna avgöra om ett rea-pris är väsentligt lägre än företagets ordinarie pris behövs vägledning om vad som är ett ordinarie pris. Med ordinarie pris avses det pris som företaget normalt säljer produkten för. Det krävs att priset har tillämpats under en något så när lång tid. Ett ordinarie pris får aldrig vara fiktivt.

För att i marknadsföring kunna jämföra ett rea-pris med ett tidigare ordinarie pris krävs att det påstådda ordinarie priset ska ha tillämpats i en sammanhängande period om minst fyra veckor omedelbart innan den marknadsförda prissänkningen. Vissa undantag finns, till exempel om det rör sig om ett begränsat parti varor som köpts in till ett särskilt lågt pris eller liknande. Undantag kan vara möjligt om företaget under fyra veckors-perioden har haft en mycket kort tillfällig prisnedsättning, till exempel en kundkväll eller liknande.

Ett överkorsat pris, pris inom parentes eller liknande anses vara ett ordinarie pris om inte annat har angivits. För att i marknadsföringen kunna använda uttrycken cirkapris eller rekommenderat pris (rek pris) som jämförelse till ett nedsatt pris krävs dels att priset är rekommenderat av tidigare säljled och dels att det kan antas att priset faktiskt har tillämpats på marknaden i viss utsträckning. Det går alltså inte använda det som jämförelsepris om priset tillämpas på marknaden endast i oväsentlig mån.

Om de marknadsrättsliga reglerna bryts är marknadsföringen vilseledande och otillbörlig. Konsumentverket kan meddela ett företag som bryter mot reglerna ett förbud mot fortsatt användning av marknadsföringen. Förbudet kombineras oftast med vite. 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.