Hoppa till innehåll

Fyra av tio svenskar planerar att fira alla hjärtans dag i år. Det populäraste sättet att uppmärksamma dagen på är genom att köpa en present eller blomma till sin partner. Alla hjärtans dag-firaren spenderar i genomsnitt 570 kronor vilket för handelns del motsvarar en försäljning på cirka 900 miljoner kronor.

Dagligvaruhandeln är den del av handeln som får störst uppsving under alla hjärtans dag. Där uppger 35 procent av handlarna att högtiden är viktig för försäljningen.

- Alla hjärtans dag innebär en välkommen skjuts för många företag under en annars förhållandevis svag försäljningsmånad. De avvecklade restriktionerna har också en positiv betydelse. Handeln laddar nu upp med varor som traditionellt går starkt i samband med alla hjärtans dag, som blommor och choklad, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

56 procent av alla hjärtans dag-firare planerar att uppmärksamma dagen genom att köpa en blomma eller present till sin partner. 40 procent svarar att de kommer bjuda på något fint hemma medan 19 procent planerar att fira dagen genom att bjuda någon på restaurang.

Högtidens betydelse för e-handeln ökar

Populärast är dagen för personer i åldrarna 18–25. Där planerar strax över häften att fira dagen. Detta kan jämföras med att under var tredje person i åldrarna 56–65 planerar att uppmärksamma dagen.

Störst betydelse har alla hjärtans dag för dagligvaruhandeln, men även e-handlare ser på dagen som allt viktigare ur ett försäljningsperspektiv. 2019 uppgav två procent av e-handlarna att dagen var viktig för försäljningen. I år är siffran 14 procent.

- Pandemin medförde ett förändrat köpbeteende. Allt fler gör idag en större del av sina inköp online och det kommer därför inte som en överraskning att allt fler företag inom e-handeln ser högtiden som viktig, säger Johan Davidson.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
pre-loved-rack.png

Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal

PressmeddelandeOmsättningen för begagnat för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor.
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.
ehandel-leveranser-1.jpg

E-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel

PressmeddelandeSvensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready.
overvakningskamera-inomhus.jpg

Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin.
skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.
secondhand-shopping.jpg

Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari

PressmeddelandeSecond hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad.
paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.