Fyra av tio svenskar planerar att fira alla hjärtans dag i år. Det populäraste sättet att uppmärksamma dagen på är genom att köpa en present eller blomma till sin partner. Alla hjärtans dag-firaren spenderar i genomsnitt 570 kronor vilket för handelns del motsvarar en försäljning på cirka 900 miljoner kronor.

Dagligvaruhandeln är den del av handeln som får störst uppsving under alla hjärtans dag. Där uppger 35 procent av handlarna att högtiden är viktig för försäljningen.

- Alla hjärtans dag innebär en välkommen skjuts för många företag under en annars förhållandevis svag försäljningsmånad. De avvecklade restriktionerna har också en positiv betydelse. Handeln laddar nu upp med varor som traditionellt går starkt i samband med alla hjärtans dag, som blommor och choklad, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

56 procent av alla hjärtans dag-firare planerar att uppmärksamma dagen genom att köpa en blomma eller present till sin partner. 40 procent svarar att de kommer bjuda på något fint hemma medan 19 procent planerar att fira dagen genom att bjuda någon på restaurang.

Högtidens betydelse för e-handeln ökar

Populärast är dagen för personer i åldrarna 18–25. Där planerar strax över häften att fira dagen. Detta kan jämföras med att under var tredje person i åldrarna 56–65 planerar att uppmärksamma dagen.

Störst betydelse har alla hjärtans dag för dagligvaruhandeln, men även e-handlare ser på dagen som allt viktigare ur ett försäljningsperspektiv. 2019 uppgav två procent av e-handlarna att dagen var viktig för försäljningen. I år är siffran 14 procent.

- Pandemin medförde ett förändrat köpbeteende. Allt fler gör idag en större del av sina inköp online och det kommer därför inte som en överraskning att allt fler företag inom e-handeln ser högtiden som viktig, säger Johan Davidson.

e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Kyligt väder och litet konsumtionsutrymme slog hårt mot modehandeln i april

PressmeddelandeSåväl kläd- som skohandeln hade en tuff månad. Detta visar Svensk Handels Stilindex för april månad.
sh-bakgrund-1.jpg

Tondövt att hasta fram beslut om miljözon

PressmeddelandeInförandet av miljözon klass 3 i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning.
butiksgrind-tilltrade.png

Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 2023

PressmeddelandeLagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Domstolarna gör fortsatt helt olika tolkningar av lagen.
folk-gagata.jpg

Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln

PressmeddelandeEfter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande.
pre-loved-rack.png

Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal

PressmeddelandeOmsättningen för begagnat för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor.
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.