Hoppa till innehåll

Sverige har en modeindustri i världsklass. Nya siffror visar nu på branschens roll som viktig samhällsaktör. Både när det kommer till rollen som arbetsgivare och för dess bidrag till skatteintäkterna, men också i att genom ökad digitalisering pådriva den gröna omställningen.

svenskt-mode-2024.png

Det svenska modets bidrag till samhället ska inte underskattas. Svenskt mode sysselsätter totalt 44 000 personer, och genererar 1 av 100 skattekronor. 2022 stod branschen för 0,7 procent av BNP, och bidrog med 21 miljarder kronor till de offentliga finanserna. Detta innebär att modebranschens skatteintäkter motsvarar kostnaden för att anställa 42 000 undersköterskor i Sverige.

– Vi ska vara stolta över den svenska modeindustrin, som utgörs av såväl större välkända aktörer, som bedriver verksamhet över hela världen, till mindre handelsföretag som skapar ett stort värde i det lokala samhället. Det som förenar dem är deras stora samhälleliga bidrag. Det är tveklöst så att svenskt mode utgör en central del av den svenska handeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Svensk modeexport är på stark frammarsch

I takt med ökad digitalisering och globalisering har allt fler svenska modeföretag framgångsrikt sökt sig utanför Sveriges gränser för att kunna växa och nå sin fulla potential. Detta märks av i rapporten, som visar på att den svenska modebranschens export fördubblats sedan 2016, och nu uppgår till 42 miljarder kronor. Även här skapas arbetstillfällen som bidrar till den gemensamma välfärden. 12 000 svenska jobb beräknas genereras av modebranschens export.

Den svenska modeindustrins globala avtryck är dessutom större än vad siffrorna visar. Genom utländska dotterbolag och filialer säljer svenska modeföretag varor för hundratals miljarder kronor årligen.

– Den svenska modebranschens kreativitet och entreprenörskap med hållbarhetsfokus bidrar till en viktig del av den globala transformationen. Vi i branschen arbetar aktivt för samverkan inom modeindustrin i EU och internationellt genom affärsnätverk såsom European Fashion Alliance. Detta för att stärka svenska företags konkurrenskraft och främja svenska värderingar och innovationer, säger Helena Waker, Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District.

Teknologisk innovation formar framtidens modebransch

Modebranschen har sedan länge anammat den teknologiska utvecklingen, och många företag ligger i absolut framkant. Trots att det går att notera en minskning av antalet butiker i Sverige så har produktiviteten ökat. Detta till följd av ett ökat fokus på bland annat AI, som påverkar modebranschen i allt från design och inköp till marknadsföring och köpupplevelse. Ett annat exempel är RFID och digitala produktpass, som är viktiga bidrag för att säkerställa en mer hållbar handel framgent.

– Modebranschen börjar se positiva effekter av flera av de pågående förändringarna branschen genomgår, där vi ser nya affärsmodeller växa fram, en ökad andrahandsmarknad och teknologisk innovation vilket bidrar till en mer dynamisk och hållbar modebransch, säger Jennie Rosén, CEO på Swedish Fashion Council.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sofia-larsen-24-1.jpg

Modehandeln fortsätter uppåt – tredje månaden i rad med tillväxt

PressmeddelandeModehandelns positiva trend håller i sig. Svensk Handels Stilindex för augusti visar på en ökad försäljning av både kläder och skor.
ungdom-i-handeln-777.jpg

Svensk Handel välkomnar sänkta arbetsgivaravgifter för unga

PressmeddelandeUnder onsdagen presenterades en efterlängtad sänkning av arbetsgivaravgifterna med en tredjedel för unga mellan 19 och 23 år. Sänkningen, so
Budgeten_777x300_ny.jpg

Budgetbesked om stärkt ekonomi för hushållen välkomnas av handeln

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar åtgärderna inriktade på att stärka hushållens ekonomi, som regeringen presenterade under måndagsförmiddagen. Insatse
sh-logga-ljusgra-ny-4.jpg

Svensk Handel kommenterar sänkt matmoms

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar förslaget om sänkt matmoms och upprättandet av en matpriskommission.
p1640398-2.jpg

Här är finalisterna till Retail Awards 2025!

PressmeddelandeDen 1 oktober är det återigen dags för Retail Awards 2025. Nu står det klart vilka företag och individer som är årets finalister.
maria-mikkonen-2-1.jpg

Svagt första halvår för second hand – men intresset kvarstår

PressmeddelandeSecond hand-försäljningen var tydligt lägre under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2024, och nedgången går att observera
sofia-larsen-24-2-1.jpg

Handeln går en osäker höst till mötes

PressmeddelandeOsäkerheten ligger som en våt filt över handelsföretagens framtidsutsikter. Framtidsförväntningarna är pessimistiska för 44:e månaden i rad.
per-ljungberg-2.jpg

Starka sommarmånader för e-handeln

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för juni till 15,3 miljarder kronor och för juli till 13,7 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.