Eric Lundberg, vd Apotek Hjärtat, Nina Jönsson, vd Plantagen, Ann Carlsson Meyer, vd Systembolaget, Marie Nygren, vd Coop Sverige och Elisabeth Peregi, vd KappAhl, har idag valts in i Svensk Handels styrelse. Anders Svensson, vd på ICA Sverige omvaldes till ordförande.

- 2021 präglades precis som året innan av coronapandemin. När vi nu trodde på bättre tider kom också det fruktansvärda kriget i Ukraina med stort mänskligt lidande. Kriget medför utmaningar för hela samhället och även för handeln. Vi ska finnas där för våra medlemmar, små som stora, under året som kommer och jag vill välkomna de nya ledamöterna i Svensk Handels styrelse säger Anders Svensson, ordförande i Svensk Handel.

Nina Jönsson, vd för Plantagen och en av fem nya medlemmar i styrelsen:

- Det känns hedrande att bli tillfrågad att sitta med i Svensk Handels styrelse. Handeln är en enormt viktig del av det svenska samhället, inte minst då den många gånger är unga människors första möte med arbetslivet. Det är också en bransch i rörelse och jag hoppas att jag med min erfarenhet ska kunna bidra med lärdomar från dagligvaru,- och sällanköpsbranschen.

Nya styrelsen på Svensk Handel:

Anders Svensson, ICA Sverige AB, ordförande

Freddy Sobin, Kicks Kosmetikkedjan AB, förste vice ordförande

Björn Lindblad, Mio AB, andre vice ordförande

Klas Balkow, Axfood AB

Kristofer Tonström, Clas Ohlson AB

Filip Ekvall, H&M Hennes & Mauritz Sverige AB

Liv Forhaug, Martin & Servera AB

Patrik Hedelin, eEquity Services AB

Lena Herder, IKEA Svenska Försäljnings AB

Charlotte Nordén, Cellbes AB

Susanne Holmström, NetOnNet AB

Elisabeth Tedestål, Vellingeblomman AB

Magnus Wassén, Wassén Livs AB

Eric Lundberg, Apotek Hjärtat AB

Nina Jönsson, Plantagen Sverige AB

Ann Carlsson Meyer, Systembolaget AB

Marie Nygren, Coop Sverige AB

Elisabeth Peregi, KappAhl AB

Därutöver är Sofia Larsen, nytillträdd vd på Svensk Handel och i rollen som sådan, ledamot i styrelsen.

Freddy Sobin, vd Kicks Kosmetikkedjan AB omvaldes till förste vice ordförande och till andre vice ordförande omvaldes Björn Lindblad, vd Mio AB.

kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade under en av årets viktigaste försäljningsperioder

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om införande av miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor.
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.
myrorna-taby-centrum.jpg

Second hand för 1,2 miljarder kronor i april

PressmeddelandeI april nådde den totala omsättningen på second hand-marknaden 1,2 miljarder kronor. Två av tio uppgav att de handlat second hand.
morsdag_24-1716388653.png

Mors dag omsätter 1,5 miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeÄven i år planerar vi att fira mammorna lite extra, och omsättningen inom handeln kopplat till högtiden väntas bli 1,5 miljarder.
e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.