Eric Lundberg, vd Apotek Hjärtat, Nina Jönsson, vd Plantagen, Ann Carlsson Meyer, vd Systembolaget, Marie Nygren, vd Coop Sverige och Elisabeth Peregi, vd KappAhl, har idag valts in i Svensk Handels styrelse. Anders Svensson, vd på ICA Sverige omvaldes till ordförande.

- 2021 präglades precis som året innan av coronapandemin. När vi nu trodde på bättre tider kom också det fruktansvärda kriget i Ukraina med stort mänskligt lidande. Kriget medför utmaningar för hela samhället och även för handeln. Vi ska finnas där för våra medlemmar, små som stora, under året som kommer och jag vill välkomna de nya ledamöterna i Svensk Handels styrelse säger Anders Svensson, ordförande i Svensk Handel.

Nina Jönsson, vd för Plantagen och en av fem nya medlemmar i styrelsen:

- Det känns hedrande att bli tillfrågad att sitta med i Svensk Handels styrelse. Handeln är en enormt viktig del av det svenska samhället, inte minst då den många gånger är unga människors första möte med arbetslivet. Det är också en bransch i rörelse och jag hoppas att jag med min erfarenhet ska kunna bidra med lärdomar från dagligvaru,- och sällanköpsbranschen.

Nya styrelsen på Svensk Handel:

Anders Svensson, ICA Sverige AB, ordförande

Freddy Sobin, Kicks Kosmetikkedjan AB, förste vice ordförande

Björn Lindblad, Mio AB, andre vice ordförande

Klas Balkow, Axfood AB

Kristofer Tonström, Clas Ohlson AB

Filip Ekvall, H&M Hennes & Mauritz Sverige AB

Liv Forhaug, Martin & Servera AB

Patrik Hedelin, eEquity Services AB

Lena Herder, IKEA Svenska Försäljnings AB

Charlotte Nordén, Cellbes AB

Susanne Holmström, NetOnNet AB

Elisabeth Tedestål, Vellingeblomman AB

Magnus Wassén, Wassén Livs AB

Eric Lundberg, Apotek Hjärtat AB

Nina Jönsson, Plantagen Sverige AB

Ann Carlsson Meyer, Systembolaget AB

Marie Nygren, Coop Sverige AB

Elisabeth Peregi, KappAhl AB

Därutöver är Sofia Larsen, nytillträdd vd på Svensk Handel och i rollen som sådan, ledamot i styrelsen.

Freddy Sobin, vd Kicks Kosmetikkedjan AB omvaldes till förste vice ordförande och till andre vice ordförande omvaldes Björn Lindblad, vd Mio AB.

paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.
interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”

PressmeddelandeLägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare.

Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor.
gagata-utecentrum.jpg

Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år

PressmeddelandeButikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder i hyresökningar på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Positiv trend för skor och kläder i februari

PressmeddelandeFörsäljningen i klädhandeln ökade med 5,4 procent och skohandeln noterade en ökning med 6,1 procent.
secondhand-rack.jpg

Begagnathandel för 1,1 miljarder kronor i januari

PressmeddelandeBegagnathandeln går mot strömmen. Omsättningen ökade i januari jämfört med månaden innan.
hallbar-ehandel-pm.png

Hållbar E-handel blir en del av Svensk Handel

PressmeddelandeHållbar E-handel blir en del av Svensk Handel och kraftsamlar för att säkra en hållbar utveckling för den svenska e-handeln.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.