Vid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Rickard Lyko, vd på Lyko Sverige AB, Simone Margulies, tillträdande vd på Axfood AB, Emma Pålsson, vd på Bygghemma Sverige AB samt Göran Westerberg, vd på Rusta AB in i Svensk Handels styrelse.

nya-styrelsen-webb.jpg

– De senaste åren har präglats av svåra utmaningar för många av handelns företag. Trots detta ser vi hur aktörer inom branschen ständigt blickar framåt i frågor som rör exempelvis grön omställning och innovation. Därför är det glädjande att i dag få välkomna de nya ledamöterna till Svensk Handels styrelse. Med deras kunskaper och erfarenheter står Svensk Handel redo att ta sig an kommande år i vår ständigt föränderliga bransch, säger Anders Svensson, ordförande i Svensk Handel.

Simone Margulies är nuvarande vd på Hemköpkedjan och tillträdande vd och koncernchef på Axfood och en av fyra nyinvalda ledamöter i Svensk Handels styrelse:

– Handeln spelar en central roll i samhället, både som arbetsgivare och som en möjliggörare för människor i hela vårt land att leva och få ihop vardagen. Men också som en kraft för att ställa om till en mer hållbar samhällsutveckling. Med dessa viktiga roller behöver handelns och företagens utmaningar och möjligheter fortsätta att adresseras, och jag ser fram mot att lyfta och driva de frågorna inom Svensk Handel.

I samband med stämman tackades Klas Balkow, Filip Ekvall, Patrik Hedelin och Susanne Holmström av för sina insatser i Svensk Handels styrelse.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade under en av årets viktigaste försäljningsperioder

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om införande av miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor.
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.
myrorna-taby-centrum.jpg

Second hand för 1,2 miljarder kronor i april

PressmeddelandeI april nådde den totala omsättningen på second hand-marknaden 1,2 miljarder kronor. Två av tio uppgav att de handlat second hand.
morsdag_24-1716388653.png

Mors dag omsätter 1,5 miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeÄven i år planerar vi att fira mammorna lite extra, och omsättningen inom handeln kopplat till högtiden väntas bli 1,5 miljarder.
e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.