Inget ljus i tunneln för handelns företag i november. Fortsatt ser butiker, e-handel och partihandel pessimistiskt på kommande tre månader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Nu går branschen in i julhandeln, som är av yttersta vikt för många handlare runt om i landet.

shoppande-familj-utomhus.jpg

Månadens siffror innebär att den dystra trenden håller i sig. För 18:e månaden i följd ser svenska handlare negativt på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet. Detta då samtliga delsegment befinner sig under det neutrala värdet 100.

- Det är uppenbart att många av våra medlemsföretag, särskilt de mindre, på allvar är oroliga för vikande försäljning och lönsamhet på grund av vikande konsumtion. För många av dessa handlar det nu om att hålla sig ovan vattenytan. Nu stundar dock årets viktigaste handelshögtid, som vi hoppas ska ge en rejäl skjuts, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Dagligvaruhandeln får butikshandeln att lyfta

Butikshandelns framtidsförväntningar denna månad ökar med 1,5 punkter, vilket ger ett indikatorvärde på 78,4. Månadens positiva siffror kan uteslutande härledas till dagligvaruhandeln, som är den delbransch som går mot strömmen och uteslutande ökar i månadens mätning. Situationen för sällanköpshandeln är motsatsen, där man ser mer pessimistiskt på såväl försäljning och lönsamhet, som möjligheten till att anställa.

- För sällanköpshandelns vidkommande är månadens Handelsbarometer väldigt dyster. Det är den del av handeln som drabbats absolut hårdast av det faktum att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det återstår att se huruvida handeln kommer att kunna erbjuda extrajobb i den omfattning som vanligtvis sker. Vi fortsätter påminna regeringen om att sänkta arbetsgivaravgifter borde vara högt upp på dagordningen, säger Sofia Larsen.

E-handeln tror på minskad försäljning

Även e-handeln sjunker i månadens Handelsbarometer. En minskning med 3,6 punkter medför ett nytt indikatorvärde på 83,7. Största orosmolnet för delbranschen är försäljningen, vilken man tror kommer minska markant.

- E-handeln har precis lämnat Black Week bakom sig, och veckan i kombination med den stundande julhandeln är extremt viktig för delbranschen. Vi ser fortsatt hur företag med exponering mot utlandet går förhållandevis bra. Problemet ligger i att många mindre, inhemska e-handlare, upplever såväl vikande försäljning som avtagande lönsamhet, avslutar Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.