Handelns stjärnor prisades på Retail Awards – här är alla vinnare

Handelns starkast lysande stjärnor i nio olika priskategorier hyllades när handelns stora gala Retail Awards för femtonde året avgjordes igår kväll. Kicks vann kategorin Årets digitala satsning, Asket tog hem Årets hållbarhetsinitiativ och den Umeåbaserade delikatessbutiken DUÅ korades till Årets butik.

27 finalister tävlade om de nio prestigefyllda titlarna. Namnkunniga jurygrupper utsåg åtta av vinnarna men kategorin Årets köpupplevelse avgjordes genom en öppen omröstning. Kategorin togs hem av Kjell & Co för deras förstklassiga personliga service och rådgivning, i såväl fysiska, som digitala kanaler.

- Svenska handlare ligger i framkant när det kommer till att anpassa sina verksamheter till en ständigt föränderlig omvärld. Under Retail Awards fick vi ta del av det bästa handeln har att erbjuda just nu och vi kan konstatera att innovationskraften i branschen är stark. Stort grattis till alla välförtjänta vinnare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Utöver företag hyllades även medarbetare i handeln. Bank Bergström, vd på inredningsbutiken Nordic Nest utsågs till Årets ledare och Mark Supharoek Madsen på Elgiganten i Svågertorp blev Årets butikssäljare.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och galan avgjordes i år för femtonde gången, på Stockholm Waterfront Congress Center."

"Så mycket bättre"-aktuella artisten Daniela Rathana uppträdde på galan.

Alla vinnare i Retail Awards 2022
  • Årets butikssäljare: Mark Supharoek Madsen, Elgiganten, Svågertorp

• Årets butik: DUÅ, Umeå

• Årets hållbarhetsinitiativ: Asket

• Årets logistiklösning: Stadium

• Årets ledare: Bank Bergström, Nordic Nest, Kalmar

• Årets köpupplevelse: Kjell & Co

• Årets digitala satsning: Kicks

• Årets internationella expansion: Matsmart

• Årets start-up: OWNU App

Här kan du läsa om alla finalister.

För mer information, bilder och kontaktuppgifter till respektive vinnare, kontakta Svensk Handels presstjänst.

ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.
ehandel-leveranser-1.jpg

E-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel

PressmeddelandeSvensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready.
overvakningskamera-inomhus.jpg

Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin.
skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.
secondhand-shopping.jpg

Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari

PressmeddelandeSecond hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad.
paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.
interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”

PressmeddelandeLägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare.