Hoppa till innehåll

Handlarna intensifierar hållbarhetsarbetet – en fråga om lönsamhet

Tre av fyra handelsföretag arbetar aktivt med hållbarhet. Utöver att bidra till en hållbar utveckling och stärka varumärket har ekonomisk lönsamhet blivit en allt viktigare drivkraft för företagens hållbarhetsarbete.

6ac5084c5eae4b00a00ec9bbb4b8cc81.jpg

Drygt varannan handlare (53 %) har ökat hållbarhetsarbetet de senaste året. För två år sedan var motsvarande siffra 30 procent. Nästan nio av tio handlare (87 %) anser att det finns ett klart positivt samband mellan satsningar på hållbarhet och lönsamhet.

”Handelsföretagen fortsätter att växla upp hållbarhetsarbetet. Det är glädjande att handlarna ser att de kan räkna hem satsningarna på hållbarhet rent ekonomiskt. Hållbara affärer blir alltmer lönsamma affärer. Det innebär att satsningarna kommer att fortsätta även i lågkonjunktur”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.   

Kunderna röstar med plånboken

Svensk Handels hållbarhetsundersökning visar att tre av fyra konsumenter tycker att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Konsumenternas främsta drivkrafter är i första hand faktorer som gagnar dem själva – att produkten håller hög kvalitet, att produkten inte innehåller tillsatser eller farliga ämnen samt att produkten är nyttig eller hälsosam.

”Vägen till den hållbara konsumtionen går via handeln. Kunderna blir allt mer medvetna och gör aktiva val. I höst går vi till valurnorna för att rösta. I handeln röstar kunderna med plånboken nästan varje dag”, säger Karin Johansson.

Se Svensk Handel i TV4 Nyheterna

Nästan sex av tio (58 %) av kunderna lägger mer pengar på miljömärkta eller etiskt märkta varor jämfört med ett år sedan. Lite drygt fyra av tio konsumenter (43 %) säger att de väljer att köpa varor från ett visst företag eftersom de arbetar för att bidra till ett bättre samhälle.

Svensk Handels hållbarhetsundersökning har besvarats av 1 717 handelsföretag och 1 020 konsumenter.

För intervju eller mer information, vänligen kontakta:

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nina-jelver.png

Handelns brottsutsatthet ökade under andra kvartalet

PressmeddelandeVåren präglades av höga nivåer av brottslighet gentemot handeln. Nästan var tredje butik utsattes för stöld, visar Trygghetsbarometern.
prelovedkasse.png

Trots minskad försäljning i maj går second hand starkt

PressmeddelandeSecond hand-marknaden hade en tuff maj månad med ett försäljningstapp på nära 30 procent jämfört med samma månad i fjol.
sofia-larsen-24-2.jpg

Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln

PressmeddelandeDet råder fortsatt pessimism bland svenska handelsföretag. Svensk Handels Handelsbarometer visar dystra framtidsförväntningar.
ehi5-2.png

Maj blev en ovanligt svag e-handelsmånad

PressmeddelandeMaj blev en svag månad för e-handeln, som minskade med 24 procent jämfört med samma månad förra året.
maria-mikkonen-3.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked – "torka i den svenska ekonomin"

PressmeddelandePå onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att styrräntan sänks med 0,25 punkter. Svensk Handel välkomnar beskedet.
midsommarlunch-mp.jpg

Midsommar markerar startskottet för sommarhandeln

PressmeddelandeMed blomsterkransar, sill på tallriken och dans runt stången laddar de svenska handelsföretagen upp för en intensiv period.
kund-med-sportskor-1.jpg

Maj blev en svag månad för modehandeln

PressmeddelandeKläd- och skohandeln backade rejält i maj – med nedgångar på över åtta procent för kläder och närmare tio procent för skor.
basta-handelskommun-1.jpg

Finalister klara till Sveriges bästa handelskommun 2025

PressmeddelandeMed nya utmärkelsen ”Sveriges bästa handelskommun”, vill Svensk Handel uppmärksamma kommuner som skapar goda förutsättningar för handeln.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.