Hoppa till innehåll

Kläd- och skohandeln backade rejält i maj – med nedgångar på över åtta procent för kläder och närmare tio procent för skor. Det visar Svensk Handels Stilindex. Bidragande orsaker är svag köpkraft, kalendereffekter och kyla.

kund-med-sportskor-1.jpg

Maj är en viktig försäljningsperiod varje år, när många handlar vår- och sommarkläder och kanske en klänning eller skjorta till skolavslutningen. Men i år pekar kurvorna brant nedåt. Stilindex för maj 2025 visar på en nedgång, -8,3 procent för kläder och -9,3 procent för skor jämfört med samma månad i fjol. Den fysiska handeln är hårdast drabbad, men även e-handeln backar märkbart.

Maj 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

-8,3%

-8,7%

-6,7%

Skor

-9,3%

-9,7%

-7,3%

– Det här är tyvärr en mycket svag månad för modehandeln. I ett läge där många redan kämpar med låg marginal kommer ytterligare tapp som en ny smäll. Det råder inga tvivel om att utmaningarna fortsatt är stora, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Konsumtionen kommer inte igång

Samtliga segment uppvisar negativa siffror i maj månad, men allra mest tappade lågprissegmentet, med -12,6 procent. Även barnkläder och skor visade på större tapp – hela -11,0 procent

En av handelns främsta utmaningar är att konsumenternas köpkraft ännu inte är tillbaka på nödvändiga nivåer. Svensk Handel uppmanar regeringen att fortsatt arbeta intensivt med att stärka denna köpkraft, vilket tidigare aviserats vara ett högprioriterat mål.

Väder och kalendereffekter påverkar

Maj 2025 var cirka 4–7 grader kallare än maj 2024 – som var rekordvarm. Även löneutbetalningar, klämdagar, halvdagar och röda dagar kan ha påverkat. Lönen kom för många hushåll efter helgen i maj i år, dessutom låg Kristi himmelsfärdshelgen senare, närmare lönehelg, vilket också kan ha påverkat försäljningen just i maj. Viss försäljning kan ha förskjutits till juni.

– Vi påminns om hur väder och kalendereffekter spelar in i våra konsumtionsmönster. När temperaturerna är låga och lönen kommer in något senare, då skjuts många inköp upp – särskilt när det gäller vårkläder, säger Sofia Larsen.

Osäkerheten kvarstår men inte hopplöst

Trots nedgången tror Svensk Handel att konsumenternas köplust kan komma tillbaka - men att tajming, köpkraft och väder måste samverka för att försäljningen ska komma igång.

– Det är lätt att fastna i dystra rubriker, men vi tror på mer positiva tongångar framöver. För detta krävs dock att förutsättningarna är rätt. Därför är det avgörande att Riksbanken fortsätter att sänka styrräntan. Konsumtionen måste ta fart på allvar, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sh-logga-ljusgra-ny-4.jpg

Svensk Handel kommenterar sänkt matmoms

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar förslaget om sänkt matmoms och upprättandet av en matpriskommission.
p1640398-2.jpg

Här är finalisterna till Retail Awards 2025!

PressmeddelandeDen 1 oktober är det återigen dags för Retail Awards 2025. Nu står det klart vilka företag och individer som är årets finalister.
maria-mikkonen-2-1.jpg

Svagt första halvår för second hand – men intresset kvarstår

PressmeddelandeSecond hand-försäljningen var tydligt lägre under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2024, och nedgången går att observera
sofia-larsen-24-2-1.jpg

Handeln går en osäker höst till mötes

PressmeddelandeOsäkerheten ligger som en våt filt över handelsföretagens framtidsutsikter. Framtidsförväntningarna är pessimistiska för 44:e månaden i rad.
per-ljungberg-2.jpg

Starka sommarmånader för e-handeln

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för juni till 15,3 miljarder kronor och för juli till 13,7 miljarder kronor.
maria-mikkonen-1-1.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens beslut – den svenska ekonomin står och stampar

PressmeddelandeI dag meddelade Riksbanken att styrräntan förblir oförändrad på 2,0 procent. Svensk Handel delar inte den bedömning som gjorts.
falkenberg.png

Falkenberg en av tre finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun

PressmeddelandeFalkenberg är tillsammans med Kalmar och Östersund de tre finalisterna i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
kalmar.png

Kalmar en av tre finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun

PressmeddelandeKalmar är tillsammans med Falkenberg och Östersund de tre finalisterna i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.