Henrik Ekelund blir ny enhetschef för Näringspolitik på Svensk Handel

Henrik Ekelund får ansvar för att driva Svensk Handels näringspolitiska enhet. Han tillträder rollen som ny enhetschef för Näringspolitik på Svensk Handel den 1 september.

henrik-ekelund-neutral.jpg

Jag är väldigt glad över förtroendet och ser fram emot att få fortsätta arbeta för att skapa de bästa villkoren för handelns företag. Handeln är en av näringslivets stora jobbskapare och en viktig motor i ekonomin. Att handelns företag går och mår bra är viktigt för hela samhället, säger Henrik Ekelund.

Henrik Ekelund har tidigare arbetat politiskt inom Moderaterna, både som tjänsteman och förtroendevald. Han anställdes på Svensk Handel 2018 och har sedan den 1 april 2023 varit tillförordnad chef för den Näringspolitiska enheten.

Martin Kits, chef för avdelningen Näringspolitik och Opinionsbildning, är nöjd med rekryteringen:

– Henriks mix av kompetenser gör att han passar perfekt för rollen. Han känner handelsbranschen väl och vet vilka politiska frågor som är viktiga för våra medlemsföretag. Han har gedigen erfarenhet från såväl politik som påverkansarbete, vilket kommer att vara en stor tillgång i Svensk Handels fortsatta arbete.

Konkurrensfrågor, kompetensförsörjning och handelns roll i framtidens stad är några av de frågor som den Näringspolitiska enheten kommer att ha ansvar för att driva.

– Handelns företag befinner sig i en ekonomiskt utmanande tid och vi ser samtidigt hur den utländska konkurrensen intensifieras för var dag som går. Behovet av reformer som stärker konkurrenskraften för svenska handlare är stort, säger Henrik Ekelund.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.
kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade i maj

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

student-grattis-16x9-2.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor. Totalt väntas studentr
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.