Sommar och semestertider bidrog till att många handlare hoppades på ett rejält kundflöde och en skjuts i försäljning under juli månad. Stilindex från Svensk Handel visar att verkligheten tyvärr blev en annan, och många i modehandeln ställer nu sitt hopp till jobb- och skolstarterna.

sko-i-sportaffar.jpg

Resultaten i Stilindex presenteras i löpande priser, och om man utgår från den senast presenterade inflationen på kläder och skor innebär månadens siffror en minskning i volym trots att klädhandelns siffror, som presenteras i löpande priser, visar på en ökning med 3,9 procent. Skohandelns fall var kraftigare, med en nedgång på 3,4 % i löpande priser.

Butiker och e-handelJuli 2023-2022Juli 2023 - 2021Ackumulerat 2023/22Ackumulerat 2023/21
Kläder

3,9 %

9,0 % 2,3 %26,6 %
Skor-3,4 %-5,7 %-0,9 %23,2 %
Kommentarer från Svensk Handel

- Vi tvingas tyvärr konstatera att juli månad inte alls blev så bra som många handlare hade hoppats på. Visserligen är en ökning på 3,9 procent för klädhandeln välkommen, men krasst kan man konstatera att vi hade hoppats på bättre siffror. Månadens Stilindex är ytterligare ett exempel på hur hårt den rådande ekonomiska situationen slår mot handeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

- Nu genomför handlare kampanjer kring att många återvänder till jobb och skola, vilket medför att många uppdaterar garderoben. Historiskt vet vi att detta brukar innebära en uppgång och vi hoppas att så är fallet även i år och att det ska märkas av i augusti månads siffror, säger Sofia Larsen.

- Handeln är extremt viktigt för Sverige. Branschen är en av näringslivets största arbetsgivare och för att det ska förbli så krävs politiska reformer så att villkoren för handeln förbättras över tid. Ett exempel på detta är genom att sänka arbetsgivaravgifterna, vilket skulle medföra att företag inom modehandeln och andra delar av handeln, skulle kunna anställa fler, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade under en av årets viktigaste försäljningsperioder

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om införande av miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor.
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.
myrorna-taby-centrum.jpg

Second hand för 1,2 miljarder kronor i april

PressmeddelandeI april nådde den totala omsättningen på second hand-marknaden 1,2 miljarder kronor. Två av tio uppgav att de handlat second hand.
morsdag_24-1716388653.png

Mors dag omsätter 1,5 miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeÄven i år planerar vi att fira mammorna lite extra, och omsättningen inom handeln kopplat till högtiden väntas bli 1,5 miljarder.
e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.