Hoppa till innehåll

Nu blir det lättare för konsumenter som e-handlar att välja en fossilfri leverans. På Svensk Handels initiativ sluter e-handlare och transportörer upp kring en gemensam definition för den fossilfria leveransen. Det är det första steget i ett arbete med ett antal branschövergripande leveransdefinitioner. Arbetet har drivits av Svensk Handel med stöd av ASTER.

Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen.

På D-Congress i Göteborg den 27 oktober 2021 samlade Svensk Handels dotterbolag Svensk Digital Handel och ASTER tio e-handelsföretag och tio transportörer till en workshop för att diskutera förutsättningarna för att forma en gemensam definition kring vad en fossilfri leverans är. Nu på dagen ett år senare är branschöverenskommelsen klar och tillgänglig för påskrift hos Svensk Handel. Att bli en del av detta samarbete är kostnadsfritt och baseras på ett avtal mellan e-handlare och transportör för att möjliggöra fossilfria leveranser till konsumenterna.

- För Svensk Handel är det viktigt att driva på utvecklingen mot mer hållbara e-handelsleveranser. Det stora intresset och uppslutningen när vi utvecklade branschöverenskommelsen gör att vi förväntar oss att det är många handlare och transportörer som skriver på för att gå före och visa vägen för fler fossilfria e-handelstransporter, säger Per Ljungberg, tillträdande Chief Innovation Officer på Svensk Handel.

Branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser tydliggör begreppet fossilfri leverans samt kräver att andra miljömässiga begrepp som används i check-outen tas bort. Ett fåtal undantag görs för certifieringar såsom Svanens kommande märkning för hållbara e-handelstransporter.

- För att skapa en mer hållbar e-handel krävs den här sortens samarbeten, där branschen sluter upp tillsammans. Vi är jätteglada över att få möjligheten att jobba med så engagerade handlare och transportörer. Branschöverenskommelsen förklarar vad en fossilfri leverans är och alla som är en del av logistikkedjan kan därför erbjuda konsumenter transparens kring vad det är för leveransalternativ de väljer. På ASTER hoppas vi att branschöverenskommelsen för fossilfri leverans är den första av många gemensamma uppgörelser för en mer hållbar e-handel, säger Josephine Darlington, ansvarig på ASTER.

Arbetet har drivits gemensamt av Svensk Digital Handel och ASTER (Alliance for Sustainable E-commerce) tillsammans med handlare och transportörer.

www.asterco.se

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.
ehandel-leveranser-1.jpg

E-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel

PressmeddelandeSvensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready.
overvakningskamera-inomhus.jpg

Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin.
skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.
secondhand-shopping.jpg

Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari

PressmeddelandeSecond hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad.
paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.
interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”

PressmeddelandeLägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.