Hoppa till innehåll

Tron på högre försäljning under sommarmånaderna gör att framtidsutsikterna för butiks- och e-handeln steg under juli månad. Ökningarna sker dock från låga nivåer och framtidsutsikterna är alltjämt pessimistiska. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.

gagata-1.jpg

Månadens resultat innebär att svenska handlare haft en negativ syn på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda och verksamhetens lönsamhet 14 månader i följd, vilket främst beror på den höga inflationen, konsumenternas försvagade köpkraft och företagens egna inköpskostnader.

- Sommarhandeln är en viktig period för hela handeln. Ökad turism från såväl svenska som utländska turister till följd av en svag krona gör att besöken i landets butiker blir fler. De positiva signaler vi nu får är ytterst välkomna efter det stålbad som handeln förvisso fortfarande genomgår, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Semester och ökad turism gynnar en hårt ansatt butikshandel

Många butikshandlare runt om i landet ser fram emot semestertider, då kundflödet ofta ökar till följd av ökad turism. Denna positiva effekt märks av i månadens mätning, indikatorvärdet ökar med 2,2 enheter vilket gör att månadens resultat landar på 80,0.

- Butiker runt om i landet har i över ett års tid märkt av ett minskat kundflöde, högre inköpspriser och dessutom chockhöjningar av butikshyror. Vi gläds verkligen åt att vi nu börjar höra något mer positiva tongångar och vi hoppas att dessa består framåt hösten och vintern, för annars riskerar fler butiker att behöva stänga igen, säger Sofia Larsen.

Partihandeln backar - svag krona främsta anledningen

Till skillnad från butiks- och e-handeln, som ökar i månadens mätning, går partihandeln i motsatt riktning och backar med 2,8 enheter, vilket gör att partihandelns indikatorvärde faller tillbaka till 80,8. Det största orosmolnet är den väldigt svaga kronan, vilket skapar stora problem för en bransch som främst handlar i dollar och euro.

- Partihandeln hamnar ofta lite i skymundan när de tuffa ekonomiska tiderna kommer på tal, vilket är underligt. Det är en extremt viktig delbransch inom handeln och det är också den som ser störst farhågor med att kronan är så pass svag. Likt Riksbanken är vi väldigt oroliga för det läge vi nu befinner oss i, och vilka effekter det kan tänkas ge, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sofia-larsen-24-1.jpg

Modehandeln fortsätter uppåt – tredje månaden i rad med tillväxt

PressmeddelandeModehandelns positiva trend håller i sig. Svensk Handels Stilindex för augusti visar på en ökad försäljning av både kläder och skor.
ungdom-i-handeln-777.jpg

Svensk Handel välkomnar sänkta arbetsgivaravgifter för unga

PressmeddelandeUnder onsdagen presenterades en efterlängtad sänkning av arbetsgivaravgifterna med en tredjedel för unga mellan 19 och 23 år. Sänkningen, so
Budgeten_777x300_ny.jpg

Budgetbesked om stärkt ekonomi för hushållen välkomnas av handeln

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar åtgärderna inriktade på att stärka hushållens ekonomi, som regeringen presenterade under måndagsförmiddagen. Insatse
sh-logga-ljusgra-ny-4.jpg

Svensk Handel kommenterar sänkt matmoms

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar förslaget om sänkt matmoms och upprättandet av en matpriskommission.
p1640398-2.jpg

Här är finalisterna till Retail Awards 2025!

PressmeddelandeDen 1 oktober är det återigen dags för Retail Awards 2025. Nu står det klart vilka företag och individer som är årets finalister.
maria-mikkonen-2-1.jpg

Svagt första halvår för second hand – men intresset kvarstår

PressmeddelandeSecond hand-försäljningen var tydligt lägre under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2024, och nedgången går att observera
sofia-larsen-24-2-1.jpg

Handeln går en osäker höst till mötes

PressmeddelandeOsäkerheten ligger som en våt filt över handelsföretagens framtidsutsikter. Framtidsförväntningarna är pessimistiska för 44:e månaden i rad.
per-ljungberg-2.jpg

Starka sommarmånader för e-handeln

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för juni till 15,3 miljarder kronor och för juli till 13,7 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.