Stilindex från Svensk Handel visar att julhandel och mellandagsrea till trots, så gick det trögt för stora delar av klädhandeln under december månad. Skohandeln avslutade året något starkare och noterades för en ökning. Modehandeln gör sig nu redo för en tuff inledning på året.

kund-med-sportskor.jpg

Klädhandeln noteras i december månad för en ökning på 0,3 procent jämfört med samma månad föregående år, samtidigt som skohandeln ökar med 1,9 procent. Värt att notera är att resultaten i Stilindex presenteras i löpande priser. Utgår man från den senast presenterade inflationen på kläder respektive skor innebär månadens siffror en ökning i volym för skohandeln, vilket är den tredje månaden i rad. Klädhandeln däremot, uppvisar en volymminskning, vilket är oroväckande givet att de första månaderna på året historiskt är svaga försäljningsmässigt.

December 2023-2022

December 2023-2021

Ack. 23/22

Ack. 23/21

Kläder

Skor

Kommentarer från Svensk Handel

- Tyvärr blev december månads klädhandel inte fullt så stark som vi hade hoppats på. Visserligen såg vi hur klädhandeln gick bättre i slutet av december än vad som hade prognosticerats, men den ekonomiska situationen är tuff för både konsumenter och handlare, vilket drabbar klädhandeln svårt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

- Att skohandeln ökar för tredje månad i rad är otroligt välkommet. Trots de tuffa tiderna går branschen mot strömmen och avslutade 2023 starkt. Det finns ett antal faktorer till detta, och en av de främsta anledningarna är den tydliga årstidsväxling vi såg i november, och som påverkade skohandeln positivt under årets två sista månader, säger Sofia Larsen.

- Nytt år kan innebära nya möjligheter, men utmaningarna är fortsatt stora för företag inom modebranschen. Kunderna höll redan innan det nya året hårt i plånboken, och vi tror att de kommer hålla ännu hårdare i den nu under det första kvartalet 2024. För många mindre aktörer blir det nu att vända på varje krona för att få verksamheten att gå runt, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.