Svensk Handel lanserar program för att stärka handelns konkurrenskraft

Minskat konsumtionsutrymme i kombination med en rekordsvag krona skapar stora utmaningar för svenska handelsföretag. Samtidigt ökar den utländska konkurrensen och behovet av reformer som långsiktigt stärker svenskt näringsliv i allmänhet och handelsbranschen i synnerhet. För att värna företag och jobb inom handeln lanserar Svensk Handel ett nytt Näringspolitiskt program med en rad reformer för att stärka svenska handlares konkurrenskraft.

illustration-rapporter.jpg

Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och drygt var tionde person som har ett jobb att gå till arbetar inom handeln. Totalt handlar det om cirka 600 000 jobb. Det pressade ekonomiska läget har inneburit försäljningen sjunkit som en sten och handeln befinner sig i en lågkonjunktur. Läget är mycket tufft för många företag. Svensk Handel anser att behovet av reformer är stort – såväl på kort sikt för att dämpa krisen, som på längre sikt för att stärka svensk konkurrenskraft.

- Konkurrensen inom handeln sker globalt men priserna sätts lokalt. Idag tvingas svenska handelsföretag bära högre arbetskraftskostnader, högre skatter och ett tuffare regelverk. Vi vill se konkurrens på lika villkor, säger Martin Kits, avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

40-tal reformer för stärkt konkurrenskraft

Svensk Handels nya näringspolitiska program innehåller förslag på ett 40-tal reformer. Det handlar om att stärka den svenska handelns internationella konkurrenskraft, gynna företagens ambitiösa hållbarhetsarbete och ta krafttag för en trygg och säker handel.

- Vi har högt ställda förväntningar på regeringen. Vi efterlyser en företagsvänlig politik som fokuserar på att ge rätt förutsättningar för handeln. Det är den bästa medicinen för att behålla de jobb vi har men också för att på sikt skapa nya friska jobb, säger Martin Kits.

Svensk Handel vill bland annat se:
  • Sänkta arbetsgivaravgifter.

• Konkurrens på lika villkor - höjda krav på online-marknadsplatser.

• Avskaffad mängdrabatt - upprepad brottslighet ska straffas hårdare.

• Effektiviserat tillträdesförbud.

• Slopad moms på second hand produkter.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Kyligt väder och litet konsumtionsutrymme slog hårt mot modehandeln i april

PressmeddelandeSåväl kläd- som skohandeln hade en tuff månad. Detta visar Svensk Handels Stilindex för april månad.
sh-bakgrund-1.jpg

Tondövt att hasta fram beslut om miljözon

PressmeddelandeInförandet av miljözon klass 3 i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning.
butiksgrind-tilltrade.png

Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 2023

PressmeddelandeLagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Domstolarna gör fortsatt helt olika tolkningar av lagen.
folk-gagata.jpg

Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln

PressmeddelandeEfter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande.
pre-loved-rack.png

Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal

PressmeddelandeOmsättningen för begagnat för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor.
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.