Svenska handlare fortsatt pessimistiska – inflationen största skälet till oro

Svensk Handels Handelsbarometer för augusti 2023 visar att höstens antågande skapar oro hos svenska butiks- och partihandlare. Hög inflation, höga inköpskostnader samt en rekordsvag valuta leder till att framtidsförväntningarna minskar. E-handeln går mot strömmen denna månad, med stigande framtidsförväntningar.

gatubild-stockholm.jpg

Trots e-handelns starka uppgång denna månad befinner sig samtliga delsegment under det neutrala värdet 100, vilket innebär att man ser pessimistiskt på de tre kommande månaderna utifrån försäljning, antalet anställda och den egna verksamhetens lönsamhet. Så har fallet varit i 15 månader, och visar tydligt på den prekära situation handeln befinner sig i.

- Det råder inga tvivel om att hösten kommer att bli tuff för många handlare. Samtidigt som konsumtionen minskar tvingas man handskas med ökade inköpspriser samt en valuta som är rekordlåg. Det finns ett stort behov av att regeringen i kommande höstbudget ser över hur konsumtionen kan stimuleras, för det behövs verkligen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Inget trendbrott i sikte – butikshandeln backar återigen

Förra månadens lyft för butikshandeln höll inte i sig. Månadens handelsbarometer visar att framtidsförväntningarna minskar med 1,4 enheter vilket gör att månadens indikatorvärde blir 78,6. Den vikande försäljningen är huvudorsaken till månadens minskning.

- Vi har länge talat om att konsumenternas urholkade köpkraft slår hårt mot handeln. Månadens resultat visar svart på vitt att så är fallet. Tyvärr tror vi att detta kommer att hålla i sig, då vi exempelvis vet med oss att många bundna lån upphör och blir rörliga. Det skapar färre tillfällen för konsumtion. Därutöver följer vi givetvis Riksbankens nästa räntebesked noga, säger Sofia Larsen.

Hopp om ökad försäljning skapar optimism bland e-handlare

E-handeln står för det positiva inslaget i månadens Handelsbarometer. En rejäl ökning på 5,2 enheter innebär att indikatorvärdet för delbranschen landar på 91,6.

- Även fast framtidsförväntningarna fortsatt är pessimistiska gläds vi åt att förhoppningarna ökat inom e-handeln. Vi har på senare tid noterat att svenska e-handelsföretag som är verksamma internationellt uppvisat starka siffror. Nu är det viktigt att man från politiken ser till att ge dessa företag bästa möjliga förutsättningar att konkurrera på lika villkor med sina konkurrenter på den globala marknaden, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.
kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade i maj

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

student-grattis-16x9-2.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor. Totalt väntas studentr
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.