Hoppa till innehåll

Svensk Handels Stilindex för november visar att Black Week inte gav den skjuts modehandeln hoppats på. Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.

klader-och-skor.png

Den fysiska handeln presterade något bättre än e-handeln, med en ökning på 3,8 procent för kläder och en mindre nedgång, -5,7 procent, för skor. E-handelns utveckling jämfört med förra året är -0,2 procent för kläder och -15 procent för skor.

Trots Black Week – en av årets största försäljningsperioder för många handlare – syns alltså ingen tydlig förbättring av det ekonomiska läget inom mode- och skobranschen.

– Black Week blev inte den ljusning som branschen hoppats på. De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen. Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

November 2024-2023

November 2024-2022

Kläder

1,6%

-0,2%

Skor

-6,9%

1,4%

Modehandeln möter många utmaningar

Mode- och skohandeln möter alltså flertalet utmaningar. Särskilt e-handeln uppvisar svaga siffror i november, vilket är förvånande, givet att kategorin tidigare har gått starkt under Black Week. Ytterligare en faktor att ta i beaktning är den ökade, orättvisa konkurrensen från kinesiska onlinejättar, vilket slår hårt mot många företag verksamma inom e-handeln.

– Att vi ser en nedgång i den svenska e-handeln, som historiskt varit en drivkraft under Black Week, är särskilt oroväckande. Det visar hur tufft många modeföretag har det just nu. Vi fortsätter att med en dåres envishet påpeka att det är genom konsumtion vi tar oss ur denna lågkonjunktur. Frågan om hur vi stärker konsumtionen måste högre upp på dagordningen, fortsätter Sofia Larsen.

Hopp om en stark julhandel

Med en tuff november bakom sig riktar sko- och modehandeln nu blicken mot julhandeln. Trots utmaningarna finns det en förhoppning om att många mjuka paket ska hitta sin plats under granen. Julen är vanligen årets allra starkaste försäljningsperiod.

– Det råder inga tvivel om att branschen behöver en stark julhandel. Snart väntar månader där konsumtionen traditionellt sett alltid går ned något. Därför hoppas vi nu på en jul där fler konsumenter unnar sig både att ge och att få, avslutar Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ehi4-2.png

E-handeln ökade i december – trots fler julklappsinköp i november

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för december månad till 16,4 miljarder kronor.
ringa-stold-1.png

Handelns brottsutsatthet på rekordhöga nivåer under 2024

PressmeddelandeSvensk Handels Trygghetsbarometer för 2024 visar att handelns brottsutsatthet ökar till nivåer som tidigare aldrig skådats.
malmo.png

Svensk Handel kommenterar utredningen om stärkt trygghet i den byggda miljön

PressmeddelandeSvensk Handel är, liksom fler andra tunga aktörer, negativa till tvingande lagstiftning på området.
ringa-stold.png

En klar majoritet av stölder i butik anmäls inte

PressmeddelandeTrygghetsbarometern för det fjärde kvartalet 2024 visar att 40 procent av butikerna har utsattes för brott eller hotfullt beteende.
stilindex-vinterbild.png

Försäljningen av kläder lyfte i december

PressmeddelandeKlädförsäljningen ökade med 6,4 procent i december. Skoförsäljningen gick i motsatt riktning och backade med 6,1 procent.
20.png

Stark second hand-bransch tappade fart under Black Week

PressmeddelandeSvensk Handels Pre Loved-indikator för november 2024 visar en nedgång i den totala försäljningen inom second hand.
1-5.png

Handeln fortsatt pessimistisk inför 2025

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för december visar att handeln avslutar året med fortsatt tunga utmaningar.
svenskt-mode-2024.png

Den svenska modeindustrin – en central samhällsaktör

PressmeddelandeSverige har en modeindustri i världsklass. Nya siffror visar nu på branschens roll som viktig samhällsaktör.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.