Uppdaterad information från Swish med anledning av bedrägerier

Som Svensk Handel tidigare rapporterat om inkommer nu många rapporter om Swish-bedrägerier till Säkerhetscenter. Med anledning av detta har kontakt tagits med Swish, som har följande att rapportera kring hur du som handlare skyddar din verksamhet:

Hur ser Swish på problemet med fejk-appar?

Vi tar detta på största allvar! Under de senaste veckorna har vi blivit uppmärksammade på en ny form av bedrägeri mot företag som har tjänsten Swish Företag. Bedrägeriet går ut på att en kund visar upp en webbsida, som speglar en fejkad bekräftelsevy av en skickad Swish-betalning. Vi på Swish arbetar aktivt med att stänga ner sajter som möjliggör dessa fejk-appar och vi har även dialog med banker, polisen och Svensk Handel gällande dessa bedrägeriförsök. Vi ser också över möjligheten att ytterligare förbättra funktionaliteten i bekräftelsevyn för att motverka denna typ av bedrägeri.

Hur ska man som handlare agera?

Bekräftelsevyn ska aldrig ses som ett kvitto på en betalning och var alltid extra vaksam vid onormala beteenden eller köp vid större belopp.

För att säkerställa att ett företag som använder tjänsten Swish Företag har mottagit en betalning bör de använda sig av Swish Företagsapp, där man som företag eller enskild säljare alltid kan se och verifiera inkomna betalningar i realtid, precis som vid en privat-betalning. Företag kan också se och verifiera de inkomna betalningarna på sitt bankkonto. För att få tillgång till Swish Företagsapp ska man kontakta sin bank. Läs mer om företagsappen här. 

Tjänsten Swish Företag riktar sig primärt till mindre företag och organisationer som ej har något kassasystem eller behov att integrera Swish i kassan. Vill du att Swish ska vara integrerat i ditt kassasystem så ska du använda dig av tjänsten Swish Handel. Kontakta din kassaleverantör för att se om de stödjer detta.

Nina Jelver
Publicerad: 2022.05.19 Senast uppdaterad: 2022.05.19