Fortsatt tillbakagång från höga nivåer för e-handeln
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning minskar med 15 procent jämfört med samma månad föregående år. Precis som i februari och mars minskar därmed omsättningen relativt kraftigt.
Totalt från januari till och med april har omsättningen minskat med 14 procent. Detta gäller oavsett om svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer inkluderas eller ej. Omsättningen i e-handeln i april är även tre procent lägre än motsvarande månad 2020 då pandemin just brutit ut, vilket medförde en kraftigt ökad e-handelskonsumtion.
- E-handelns omsättning fortsätter att falla tillbaka från höga nivåer men ligger fortfarande markant högre än före pandemin. Jämför vi med januari och februari 2020 så är e-handelsomsättningen runt 70 procent högre i april 2022. Sjunkande tillväxttal jämfört med 2021 är dock det mest sannolika för resten av året, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Andelen av konsumenterna som e-handlat ökade till 70 procent från förra månadens 67 procent. Det är två procentenheter lägre än april 2021 då 72 procent e-handlade, men högre än motsvarande andel på 68 procent 2020. Eftersom det genomsnittliga köpbeloppet dock minskade med 16 procent jämfört med 2021 och sju procent jämfört med 2020 minskar e-handelns omsättning i april alltså både jämfört med 2021 och 2020.
- De lägre genomsnittliga köpbeloppen är fortsatt huvudförklaringen till nedgången i e-handelns omsättning, medan andelen av befolkningen som e-handlar i stort sett ligger kvar på de höga nivåer som rådde i början av pandemin. Det betyder att beteendeförändringen från pandemin än så länge kvarstår, men att man nu blandar mer mellan fysisk butikshandel och e-handel, säger Johan Davidson.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.