Hoppa till innehåll

Inget ljus i tunneln för handelns företag i november. Fortsatt ser butiker, e-handel och partihandel pessimistiskt på kommande tre månader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Nu går branschen in i julhandeln, som är av yttersta vikt för många handlare runt om i landet.

handelsbarometern-november-23.png

Månadens siffror innebär att den dystra trenden håller i sig. För 18:e månaden i följd ser svenska handlare negativt på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet. Detta då samtliga delsegment befinner sig under det neutrala värdet 100.

Det är uppenbart att många av våra medlemsföretag, särskilt de mindre, på allvar är oroliga för vikande försäljning och lönsamhet på grund av vikande konsumtion. För många av dessa handlar det nu om att hålla sig ovan vattenytan. Nu stundar dock årets viktigaste handelshögtid, som vi hoppas ska ge en rejäl skjuts.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Dagligvaruhandeln får butikshandeln att lyfta.

Butikshandelns framtidsförväntningar denna månad ökar med 1,5 punkter, vilket ger ett indikatorvärde på 78,4. Månadens positiva siffror kan uteslutande härledas till dagligvaruhandeln, som är den delbransch som går mot strömmen och uteslutande ökar i månadens mätning. Situationen för sällanköpshandeln är motsatsen, där man ser mer pessimistiskt på såväl försäljning och lönsamhet, som möjligheten till att anställa.

  För sällanköpshandelns vidkommande är månadens Handelsbarometer väldigt dyster. Det är den del av handeln som drabbats absolut hårdast av det faktum att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det återstår att se huruvida handeln kommer att kunna erbjuda extrajobb i den omfattning som vanligtvis sker. Vi fortsätter påminna regeringen om att sänkta arbetsgivaravgifter borde vara högt upp på dagordningen.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

E-handeln tror på minskad försäljning

Även e-handeln sjunker i månadens Handelsbarometer. En minskning med 3,6 punkter medför ett nytt indikatorvärde på 83,7. Största orosmolnet för delbranschen är försäljningen, vilken man tror kommer minska markant.

E-handeln har precis lämnat Black Week bakom sig, och veckan i kombination med den stundande julhandeln är extremt viktig för delbranschen. Vi ser fortsatt hur företag med exponering mot utlandet går förhållandevis bra. Problemet ligger i att många mindre, inhemska e-handlare, upplever såväl vikande försäljning som avtagande lönsamhet.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.