Hoppa till innehåll

Second hand-försäljningen var tydligt lägre under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2024, och nedgången går att observera i samtliga produktkategorier som redovisas på månads- och kvartalsbasis. Detta visar Svensk Handels Pre Loved-Indikator.

pre-loved-halvar-1-2025.png

Trots en nära 13 procent lägre försäljning, var andelen av konsumenterna som handlade second hand på månadsbasis enbart 2 procentenheter lägre än första halvåret 2024. Bortser man från de förhållandevis höga andelarna under februari och mars förra året, är andelen för första halvåret i år i linje med – och till och med något högre – än fjolårets.

Det första halvårets resultat är ett tydligt tecken på att svenska konsumenter är priskänsliga. Sedan första halvåret föregående år har Riksbanken aviserat flertalet räntesänkningar, vilket inneburit att konsumenterna fått något mer pengar att röra sig med.
Maria Mikkonen
chefsekonom på Svensk Handel

– Det första halvårets resultat är ett tydligt tecken på att svenska konsumenter är priskänsliga. Sedan första halvåret föregående år har Riksbanken aviserat flertalet räntesänkningar, vilket inneburit att konsumenterna fått något mer pengar att röra sig med. En del av dessa vill man då hellre spendera i den mer traditionella sällanköpsvaruhandeln, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter

– Men det betyder inte att vi slutar handla second hand. Intresset är fortfarande väldigt stort, och vissa produktkategorier, exempelvis mode, har under sommaren uppvisat väldigt starka siffror, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Försäljningen på nätet fortsatte att ta marknadsandelar, och stod för hela 67 procent av försäljningen under första halvåret. Detta ska jämföras med fjolårets 62 procent, vilket innebär att kanalen har tillskansat sig ytterligare 5 procentenheter av marknaden från den fysiska begagnathandeln. Trots detta sjönk även nätförsäljning av second hand under första halvåret, med drygt 5 procent jämfört med i fjol.

Att du på ett sömlöst vis kan konsumera hållbara produkter via telefon eller dator möjliggör för att fler svenska aktörer, både nya och redan etablerade, fortsätter sin satsning på hållbara produkter till konkurrenskraftiga priser.
Maria Mikkonen
chefsekonom på Svensk Handel

– Att e-handelsförsäljningen fortsätter att expandera är en tydlig signal om att second hand är här för att stanna. Att du på ett sömlöst vis kan konsumera hållbara produkter via telefon eller dator möjliggör för att fler svenska aktörer, både nya och redan etablerade, fortsätter sin satsning på hållbara produkter till konkurrenskraftiga priser, säger Maria Mikkonen.

Nedbrutet går det att observera en nedgång i försäljningen i samtliga produktkategorier – men hur mycket varierar. För mode och möbler och heminredning är nedgången marginell på minus 4- respektive 1 procent. Dessa två kategorier har också haft en stark försäljning under sommarmånaderna juni och juli. För andra kategorier såsom elektronik och sport- och fritidsprodukter sjönk försäljningen med 15 respektive 13 procent under det första halvåret, jämfört med motsvarande period förra året.

– Det är naturligt att nedgången skiljer sig åt beroende på produktkategori. Inom mode, möbler och heminredning finns det äldre produkter som inte längre säljs men som fortsatt är mycket eftertraktade. Medan vi inom andra produktkategorier, exempelvis elektronik, ser hur konsumenterna värdesätter de senaste modellerna av en vara, säger Maria Mikkonen.

I månadens rapport inkluderas siffror från Bencha kring vilka modeplagg vi handlar mest i Sverige, vilka svenska varumärken som presterar bäst på andrahandsmarknaden i Europa samt vilka varumärken som väcker störst intresse i respektive prissegment.

Vidare inkluderar rapporten en intervju med Jenny Kask och Kicki Olivensjö, grundarna av Re-Adventure, som erbjuder second hand inom outdoor genom deras två butiker i Stockholm.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.