Hoppa till innehåll

Kläd- och skohandeln fortsatte att växa i juli, visar Stilindex från Svensk Handel. Totalt ökade kläder med 4,4 procent och skor med 12,1 procent jämfört med den svaga juliförsäljningen i fjol.

orange-sko.png

Juli innebar en välkommen uppgång för många i mode- och skobranschen. Den starkaste utvecklingen sågs inom e-handeln, där försäljningen av skor steg med 14,4 procent och kläder med 5,9 procent. Lågprissegmentet ökade med 9,0 procent, medan premiumsegmentet istället backade med 4,1 procent.

Juli 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

+4,4%

+4,1%

+5,9%

Skor

+12,1%

+11,8%

+14,4%

Att lågprishandeln går bäst speglar det generella läget i ekonomin. Konsumenternas köpkraft befinner sig fortsatt på en låg nivå.
Sofia Larsen
vd, Svensk Handel

– Att lågprishandeln går bäst speglar det generella läget i ekonomin. Konsumenternas köpkraft befinner sig fortsatt på en låg nivå, vilket gör att företag med ett lågprisfokus ser ett ökat inflöde av kunder. Detta bekräftas av månadens siffror där trycket på såväl rea-varor som ordinarie sortiment varit förhållandevis starkt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Juli blev även en stark månad för den fysiska handeln, särskilt för skor där försäljningen steg med 11,8 procent. Damkläder och damskor hade en stark utveckling med uppgångar på 7,0 respektive 15,9 procent. Barnsortimentet gick däremot trögt och ökade endast med 0,9 procent.

– Sommarrean och det fina vädret har gett en skjuts åt försäljningen. Att både e-handeln och den fysiska handeln växer visar att kunderna fortsatt söker sig till flera plattformar och att kampanjer och säsongsvaror lockat en bred publik under juli, säger Sofia Larsen.

Juli är, efter ett starkt resultat föregående månad, den andra månaden i rad med en tydlig tillväxt. Det kan alltså konstateras att modehandeln hittills haft en gynnsam sommar.

Vi hoppas att denna positiva trend håller i sig framåt hösten och vintern. Från många av våra medlemmar hör vi att inledningen av augusti varit stark, men alltjämt är det för tidigt att prata om att vinden har vänt för modehandeln.
Sofia Larsen
vd, Svensk Handel

– Vi hoppas att denna positiva trend håller i sig framåt hösten och vintern. Från många av våra medlemmar hör vi att inledningen av augusti varit stark, men alltjämt är det för tidigt att prata om att vinden har vänt för modehandeln. Kommande månader blir alltså extremt viktiga och vi fortsätter att betona vikten av att stärka konsumenternas köpkraft, avslutar Sofia Larsen.

Röster från branschen: Försiktig optimism

Vi passade på att prata med några av medlemsföretagen i styrelsen för branschkansliet Svensk Handel Stil för att höra deras syn på det generella läget och månadens siffror, och de bekräftar en relativt stark julimånad, med god kundtrafik och ett växande intresse för både reavaror och basplagg till ordinarie pris.

Efter en skakig vår uttrycker många en försiktig optimism, även om stora lagerutmaningar ligger kvar på några håll. Flera uppger att man haft ett högt tryck i butikerna under större delen av juli, där rean lockade många kunder. Särskilt underkläder och badkläder har gått starkt – dock oftast till ordinarie pris.

En större aktör summerar juli som stark på den svenska marknaden – med en total försäljningsökning på över 20 procent inom kläder och skor. Samma företags skoförsäljning ökade med hela 50 procent, om än främst drivet av rea. 

Försäljningen drevs alltså inte enbart av rean, utan också av relativt stor fullprisförsäljning. Marginalerna har förbättrats något, delvis tack vare en starkare krona, även om valutaeffekten varit begränsad. Sommarskor, som sandaler och lättare sneakers har sålt bra, men stora restlager från den trögare våren kan påverka inköpen inför nästa säsong.

Precis som i andra delbranscher skiljer sig olika handelsföretag åt, och variationer finns, främst kring förhållandet mellan rea och ordinarie pris, till exempel beroende på sortiment.

Sammantaget speglar rösterna från handeln en bransch i rörelse, där rean fortsatt spelar stor roll, men där tecken på ett mer prismedvetet, selektivt köpbeteende också syns. Förväntningarna på hösten är försiktigt positiva, men fortfarande präglade av omvärldsläget.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.