Hoppa till innehåll

Maj blev en svag månad för e-handeln, som minskade med 24 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Svensk Handels senaste E-handelsindikator. Men bakom det stora minustalet finns en viktig förklaring: Maj 2024 var exceptionellt stark och noterade då en tillväxt på hela 29 procent.

ehi-maj-mockup.png
Jämfört med 2024 framstår maj som svag, men utfallet bör förstås i relation till det exceptionellt starka utfallet förra året. Att försäljningen inte skulle överträffa den höga nivån från maj 2024 var väntat. Det oroande är att hela föregående års ökning nu raderas ut – och att utfallet till och med hamnar under den svaga nivån från 2023.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

Färre handlar – och för mindre summor

E-handelns omsättning i maj 2025 uppgick till 11,2 miljarder kronor, vilket är den lägsta majnoteringen sedan indikatorn lanserades 2020. Bakom nedgången ligger både en minskning i antalet konsumenter som e-handlar och en sjunkande köpesumma. Den genomsnittliga summan per konsument låg på 1 951 kronor, jämfört med 2 545 kronor i maj 2024.

– Det svala vädret kan ha haft en dämpande effekt på försäljningen av exempelvis mode och säsongsvaror, men utvecklingen är bredare än så. Nästan samtliga större varukategorier visar negativa tal, och hushållen handlar både mer sällan och för lägre belopp. Det är tydligt att många konsumenter fortsatt är återhållsamma i sina köpbeslut, säger Per Ljungberg.

Byggvaror lyfte något – möbler fortsatt pressade

Byggvaror är den varukategori som vuxit mest jämfört med samma femmånadersperiod förra året, efter en längre period av mycket svaga siffror. Apotek var den enda varukategorin som ökade i omsättning i maj. Samtidigt fortsätter möbelkategorin att ha det tufft, med tydligt minskad försäljning.

Andelen konsumenter som e-handlade varor sjönk till 69 procent, från 71 procent året innan. Den samlade e-handelsomsättningen för januari–maj 2025 uppgår till 59,3 miljarder kronor, en minskning med 5 procent jämfört med samma period 2024.

Det är märkbart att konsumenternas köpkraft fortsatt är förhållandevis svag. Förra veckans räntesänkning var därför efterlängtad. Det är dock viktigt att betona att fler sänkningar behövs för att stärka köpkraften, vilket givetvis gynnar svenska e-handelsföretag.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.