Hoppa till innehåll

EU-kommissionen publicerar samråd inför framtagandet av Digital Fairness Act

EU-kommissionen har lanserat ett offentligt samråd som ett första steg inför framtagandet av Digital Fairness Act. Syftet är att stärka konsumentskyddet i digitala miljöer. Svensk Handel ser positivt på syftet, men betonar att dagens regler redan ger ett starkt skydd.

eu-agenda1920-x-1080-px.webp

EU-kommissionen publicerade den 17/7 2025 det samråd som kommer att ligga till grund för revideringen av den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilken är väntad till mitten av 2026. Samrådet innebär att offentligheten ges möjlighet att lämna erfarenheter och inspel inför att lagstiftning tas fram. I en allt mer digitaliserad värld ser Svensk Handel att det är viktigt att konsumenter fortsatt känner sig trygga men att det redan i dag finns ett långtgående skyddande regelverk.

Kommissionär Michael McGrath har återkommande hänvisat till samrådet och att detta blir startskottet för arbetet med anpassning av dagens konsumenträttsliga lagstiftning till den digitala eran. Detta kommer efter att Kommissionen under 2024 publicerade en rapport om manipulativa och vilseledande åtgärder när konsumenter rör sig i digitala miljöer. Genom samrådet ges alla aktörer i samhället möjlighet att göra sin röst hörd utifrån ett antal ställda frågor.

Svensk Handels fokus i lagstiftningsarbetet

- Svensk Handel står bakom syftet att konsumenter ska känna sig trygga när man handlar i den digitala världen. Eftersom vi verkar i en förtroendebransch gynnar det också handeln om konsumenter fortsätter våga handla digitalt, säger Anna Svärd, expert i inre marknads- och konsumentfrågor.

Samrådet innehåller ett antal frågor som innebär att alla aktörer, organisationer och enskilda får möjlighet att lämna inspel till kommissionens fortsatta lagstiftningsarbete i Digital Fairness Act. Frågorna omfattar bland annat beroendeframkallande designmönster, personifierad marknadsföring och marknadsföring utförd av influencers. Särskilt fokus läggs på skyddet för sårbara grupper, såsom barn och konsumenter i särskilt utsatta situationer, vilket pekas ut som ett prioriterat område.

- Samrådet fokuserar på särskilda former av marknadsföring som också varit centrala i kommissionens tidigare rapport. Från Svensk Handels perspektiv måste det fortsatta lagstiftningsarbetet göras utifrån både företags- och konsumentbehov. Regelförenkling måste också vara ett ledord eftersom reglerna vi i dag har på området räcker långt om tillämpningen är harmoniserad och tillsynen effektiv och avskräckande.

Svar på samrådet kan lämnas fram till och med 9/10-2025. Digital Fairness Act väntas till mitten av 2026. Här hittar ni underlaget.

Vill ni lämna inspel till Svensk Handels arbete med att besvara kommissionens samråd? Skicka till Anna Svärd.

anna-svard_1.png

Anna Svärd

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-agenda1920-x-1080-px.webp

EU-kommissionen publicerar samråd inför framtagandet av Digital Fairness Act

NyhetSamrådet kommer att ligga till grund för revideringen av den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilken är väntad till mitten av 2026.
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.