Hoppa till innehåll

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

Följer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats innan den 28 juni. ”Många företag kommer att behöva göra ett stort arbete innan dess”, säger Johan Hetting, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

johan-hetting_tillganglighet.png
Johan Hetting, näringspolitisk expert, Svensk Handel

Det så kallade tillgänglighetsdirektivet – eller EU Accessibility Act ­– klubbades igenom redan 2019. Syftet med direktivet är att göra produkter och tjänster mer tillgängliga för alla – till exempel måste sajter vara utformade på ett visst sätt för att personer med synnedsättning också ska kunna bruka dem. Något som kommer att ställa nya krav på svenska e-handlare.

Den 28 juni 2025 blir direktivet till svensk lag och kommer att påverka svenska handelsföretag.

Kan försämra trovärdigheten för varumärket

Men frågetecknen har varit många kring vad som egentligen krävs för att leva upp till direktivet. Den ansvariga myndigheten – Post- och Telestyrelsen – har besvarat vissa frågor, men har inte presenterat den vägledning man från början lovade. Något som har lett till frustration bland handlare, eftersom de kan straffas hårt om direktivet inte efterlevs.

Framför allt handlar det om böter, minimum 10 000 och ett maxbelopp på 10 miljoner kronor, vilket självklart kan vara mycket pengar för många. Utöver det finns en risk att man hamnar i blåsväder medialt, vilket försämrar trovärdigheten för varumärket. Så det finns både ekonomiska och varumärkesskadande aspekter att ta hänsyn till.
Johan Hetting
näringspolitisk expert, Svensk Handel

Svensk Handel får dagligen förfrågningar från medlemsföretag om vad som egentligen gäller efter den 28 juni. Hur mycket kommer handlare att behöva anpassa sig för att inte riskera viten?

- Eftersom Post- och Telestyrelsen inte kom ut med en egen vägledning fick vi utforma en själva. Vi bildade en arbetsgrupp med drygt 30 svenska bolag, där vi har diskuterat vilka utmaningar som finns. Utifrån det tog vi fram vår guide som släpptes i mars, berättar Johan Hetting.

Många företag är glada över att de nu fått en vägledning

Ett av företagen i arbetsgruppen var e-handlaren Boozt.

johan-mikaelsson_boozt.jpg
Tillgänglighetsdirektivet har funnits på vår radar länge, och det finns en stor acceptans för att det är ett bra initiativ. Men vi ställdes tidigt inför problematiken kring vad vi egentligen behöver göra för att leva upp till kraven. Vi sysslar med utveckling på daglig basis, så att anpassa vår sajt är inte problemet. Den stora frågan är hur högt man måste lägga ribban som företag.
Johan Mikaelsson
chefsjurist på Boozt

Han är tacksam för att Svensk Handel tog initiativet och koordinerade en arbetsgrupp för att guida de svenska e-handlarna.

- Svensk Handel har rätt kompetens för att granska lagstiftningen, och jag tror att många företag är glada över att de nu fått en vägledning. Bolag som tidigare har stått helt svarslösa inför hur man ska ta sig an det här har nu fått en språngbräda för att anpassa de mest grundläggande delarna. Sedan får vi se hur lagen kommer att utvecklas över tid, och vad som anses rätt och fel enligt direktivet, säger Johan Mikaelsson.

Det här behöver du tänka på innan 28 juni

  1. 1

    Gör webbplatsen navigerbar med skärmläsare

    Säkerställ att alla funktioner går att nå med tangentbord och att bilder och knappar har beskrivande alt-texter.

  2. 2

    Kontrast och läsbarhet

    Använd tydlig färgkontrast mellan text och bakgrund. Undvik ljusgrå text på vit bakgrund eller liknande svaga kontraster.

  3. 3

    Zoom och responsiv design

    Webbplatsen ska fungera väl när en användare förstorar texten eller använder inbyggd zoom i webbläsaren – utan att innehållet försvinner eller blir oläsligt.

  4. 4

    Texta allt videoinnehåll

    Allt förinspelat videomaterial som förmedlar viktig information ska ha undertexter.

  5. 5

    Undvik endast ljudbaserad kommunikation

    Viktig information ska inte enbart kommuniceras via ljud (till exempel en ljudsignal vid köp) – ge alltid visuell återkoppling.

  6. 6

    Undvik tidspress och små klickytor

    Låt användaren själv styra tempot på sajten. Undvik tidbegränsade moment vid exempelvis inloggning. Säkerställ att knappar och klickytor är tillräckligt stora och inte för tätt placerade.

  7. 7

    Tillgängliga kontaktvägar

    Erbjud flera sätt att kontakta er kundtjänst – exempelvis e-post, chatt och telefon. Dessa kontaktmöjligheter ska också vara tillgängliga med hjälpmedel.

Här kan du som medlem ladda ner Svensk Handels vägledning

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSenaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.