Hoppa till innehåll

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

Följer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats innan den 28 juni. ”Många företag kommer att behöva göra ett stort arbete innan dess”, säger Johan Hetting, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

johan-hetting_tillganglighet.png
Johan Hetting, näringspolitisk expert, Svensk Handel

Det så kallade tillgänglighetsdirektivet – eller EU Accessibility Act ­– klubbades igenom redan 2019. Syftet med direktivet är att göra produkter och tjänster mer tillgängliga för alla – till exempel måste sajter vara utformade på ett visst sätt för att personer med synnedsättning också ska kunna bruka dem. Något som kommer att ställa nya krav på svenska e-handlare.

Den 28 juni 2025 blir direktivet till svensk lag och kommer att påverka svenska handelsföretag.

Kan försämra trovärdigheten för varumärket

Men frågetecknen har varit många kring vad som egentligen krävs för att leva upp till direktivet. Den ansvariga myndigheten – Post- och Telestyrelsen – har besvarat vissa frågor, men har inte presenterat den vägledning man från början lovade. Något som har lett till frustration bland handlare, eftersom de kan straffas hårt om direktivet inte efterlevs.

Framför allt handlar det om böter, minimum 10 000 och ett maxbelopp på 10 miljoner kronor, vilket självklart kan vara mycket pengar för många. Utöver det finns en risk att man hamnar i blåsväder medialt, vilket försämrar trovärdigheten för varumärket. Så det finns både ekonomiska och varumärkesskadande aspekter att ta hänsyn till.
Johan Hetting
näringspolitisk expert, Svensk Handel

Svensk Handel får dagligen förfrågningar från medlemsföretag om vad som egentligen gäller efter den 28 juni. Hur mycket kommer handlare att behöva anpassa sig för att inte riskera viten?

- Eftersom Post- och Telestyrelsen inte kom ut med en egen vägledning fick vi utforma en själva. Vi bildade en arbetsgrupp med drygt 30 svenska bolag, där vi har diskuterat vilka utmaningar som finns. Utifrån det tog vi fram vår guide som släpptes i mars, berättar Johan Hetting.

Många företag är glada över att de nu fått en vägledning

Ett av företagen i arbetsgruppen var e-handlaren Boozt.

johan-mikaelsson_boozt.jpg
Tillgänglighetsdirektivet har funnits på vår radar länge, och det finns en stor acceptans för att det är ett bra initiativ. Men vi ställdes tidigt inför problematiken kring vad vi egentligen behöver göra för att leva upp till kraven. Vi sysslar med utveckling på daglig basis, så att anpassa vår sajt är inte problemet. Den stora frågan är hur högt man måste lägga ribban som företag.
Johan Mikaelsson
chefsjurist på Boozt

Han är tacksam för att Svensk Handel tog initiativet och koordinerade en arbetsgrupp för att guida de svenska e-handlarna.

- Svensk Handel har rätt kompetens för att granska lagstiftningen, och jag tror att många företag är glada över att de nu fått en vägledning. Bolag som tidigare har stått helt svarslösa inför hur man ska ta sig an det här har nu fått en språngbräda för att anpassa de mest grundläggande delarna. Sedan får vi se hur lagen kommer att utvecklas över tid, och vad som anses rätt och fel enligt direktivet, säger Johan Mikaelsson.

Det här behöver du tänka på innan 28 juni

  1. 1

    Gör webbplatsen navigerbar med skärmläsare

    Säkerställ att alla funktioner går att nå med tangentbord och att bilder och knappar har beskrivande alt-texter.

  2. 2

    Kontrast och läsbarhet

    Använd tydlig färgkontrast mellan text och bakgrund. Undvik ljusgrå text på vit bakgrund eller liknande svaga kontraster.

  3. 3

    Zoom och responsiv design

    Webbplatsen ska fungera väl när en användare förstorar texten eller använder inbyggd zoom i webbläsaren – utan att innehållet försvinner eller blir oläsligt.

  4. 4

    Texta allt videoinnehåll

    Allt förinspelat videomaterial som förmedlar viktig information ska ha undertexter.

  5. 5

    Undvik endast ljudbaserad kommunikation

    Viktig information ska inte enbart kommuniceras via ljud (till exempel en ljudsignal vid köp) – ge alltid visuell återkoppling.

  6. 6

    Undvik tidspress och små klickytor

    Låt användaren själv styra tempot på sajten. Undvik tidbegränsade moment vid exempelvis inloggning. Säkerställ att knappar och klickytor är tillräckligt stora och inte för tätt placerade.

  7. 7

    Tillgängliga kontaktvägar

    Erbjud flera sätt att kontakta er kundtjänst – exempelvis e-post, chatt och telefon. Dessa kontaktmöjligheter ska också vara tillgängliga med hjälpmedel.

Här kan du som medlem ladda ner Svensk Handels vägledning

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.
ludvig-isacsson.png

Svensk Handel stärker arbetet mot oseriösa aktörer – ny rekrytering

NyhetSvensk Handel intensifierar arbetet med att förebygga och synliggöra bedrägerier inom handeln med rekryteringen av Ludvig Isacsson.
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.