Hoppa till innehåll

Med 230 butiker i Norden och en ständigt växande e-handel fortsätter Clas Ohlson att utveckla sitt koncept som problemlösare i hemmet. För den hundraåriga hemmarfixarkedjan fungerar butikerna både som försäljningskanal och logistikhub för e-handeln – men också som en mötesplats där kunderna erbjuds tjänster som underlättar för hemmafixandet.

5407a936509c4c71b4392cffb28ba70c.jpg
Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson. Foto: Clas Ohlson

I Svensk Handels rapportserie ”Framtidens handel” kan du läsa om inspirerande företag som tack vare ständig förnyelse alltid lyckas vara relevanta för sina kunder.

För snabbare och smartare e-handelsleveranser har Clas Ohlson byggt om ett antal större butiker som numera också agerar lokala e-handelslager och distribuerar beställningar till närområdet. Ett exempel är butiken i Barkaby utanför Stockholm som når kunder i stora delar av Mälardalen med leveranser redan dagen efter beställning.

Genom att använda vårt stora butiksnätverk för att leverera e-handelsbeställningar kan vi erbjuda snabbhet, men också hållbarhet då vi använder vår befintliga logistikkedja i större utsträckning.

Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson

Butik och e-handel integreras

Butikerna och e-handeln är dessutom i hög grad integrerade med varandra. Kunder kan beställa varor på nätet och hämta upp i butik inom 30 minuter och returnera varor som inhandlats på nätet i butikerna.

 – Vi ser att butiksnätverket är mer relevant än någonsin och jag tror att vi snart kommer att sluta prata om butik och e-handel i motsatsförhållande, fortsätter han.

De fysiska butikerna spelar också en viktig roll för att ge kunderna personlig service och rådgivning ‒ men också för att kunna erbjuda tjänster. I samtliga Clas Ohlsons butiker i Norden finns idag ”Hyr hos Clas” tillgängligt som gör det möjligt för hemmafixaren att hyra allt från borrmaskiner till mattvätt och sticksåg.

Hjälper kunderna med vardagsproblem

En annan satsning är ”Clas Fixare” ‒ en tjänst som idag finns i Stockholmsområdet och Uppsala där kunden kan boka en hantverkare som utför mindre renoveringar. Kristofer förklarar att tjänsterna är en del i bolagets filosofi: att förenkla för kunderna i hemmet.

 – Tid är en bristvara för konsumenterna. Med Clas Fixare kan vi hjälpa kunderna med deras vardagsproblem, sådant som känns svårt och jobbigt. Det är både en bra affär och något som stärker vårt varumärke som problemlösare för hemmet, avslutar Kristofer Tonström.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-agenda1920-x-1080-px.webp

EU-kommissionen publicerar samråd inför framtagandet av Digital Fairness Act

NyhetSamrådet kommer att ligga till grund för revideringen av den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilken är väntad till mitten av 2026.
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.