Hoppa till innehåll

Med 230 butiker i Norden och en ständigt växande e-handel fortsätter Clas Ohlson att utveckla sitt koncept som problemlösare i hemmet. För den hundraåriga hemmarfixarkedjan fungerar butikerna både som försäljningskanal och logistikhub för e-handeln – men också som en mötesplats där kunderna erbjuds tjänster som underlättar för hemmafixandet.

5407a936509c4c71b4392cffb28ba70c.jpg
Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson. Foto: Clas Ohlson

I Svensk Handels rapportserie ”Framtidens handel” kan du läsa om inspirerande företag som tack vare ständig förnyelse alltid lyckas vara relevanta för sina kunder.

För snabbare och smartare e-handelsleveranser har Clas Ohlson byggt om ett antal större butiker som numera också agerar lokala e-handelslager och distribuerar beställningar till närområdet. Ett exempel är butiken i Barkaby utanför Stockholm som når kunder i stora delar av Mälardalen med leveranser redan dagen efter beställning.

Genom att använda vårt stora butiksnätverk för att leverera e-handelsbeställningar kan vi erbjuda snabbhet, men också hållbarhet då vi använder vår befintliga logistikkedja i större utsträckning.

Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson

Butik och e-handel integreras

Butikerna och e-handeln är dessutom i hög grad integrerade med varandra. Kunder kan beställa varor på nätet och hämta upp i butik inom 30 minuter och returnera varor som inhandlats på nätet i butikerna.

 – Vi ser att butiksnätverket är mer relevant än någonsin och jag tror att vi snart kommer att sluta prata om butik och e-handel i motsatsförhållande, fortsätter han.

De fysiska butikerna spelar också en viktig roll för att ge kunderna personlig service och rådgivning ‒ men också för att kunna erbjuda tjänster. I samtliga Clas Ohlsons butiker i Norden finns idag ”Hyr hos Clas” tillgängligt som gör det möjligt för hemmafixaren att hyra allt från borrmaskiner till mattvätt och sticksåg.

Hjälper kunderna med vardagsproblem

En annan satsning är ”Clas Fixare” ‒ en tjänst som idag finns i Stockholmsområdet och Uppsala där kunden kan boka en hantverkare som utför mindre renoveringar. Kristofer förklarar att tjänsterna är en del i bolagets filosofi: att förenkla för kunderna i hemmet.

 – Tid är en bristvara för konsumenterna. Med Clas Fixare kan vi hjälpa kunderna med deras vardagsproblem, sådant som känns svårt och jobbigt. Det är både en bra affär och något som stärker vårt varumärke som problemlösare för hemmet, avslutar Kristofer Tonström.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-flagga-900.jpg

Sverige och Svensk Handel firar Europadagen

NyhetSvensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel.
johan-hetting_tillganglighet.png

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

NyhetFöljer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats 28 juni.
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.