Hoppa till innehåll

Med 230 butiker i Norden och en ständigt växande e-handel fortsätter Clas Ohlson att utveckla sitt koncept som problemlösare i hemmet. För den hundraåriga hemmarfixarkedjan fungerar butikerna både som försäljningskanal och logistikhub för e-handeln – men också som en mötesplats där kunderna erbjuds tjänster som underlättar för hemmafixandet.

5407a936509c4c71b4392cffb28ba70c.jpg
Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson. Foto: Clas Ohlson

I Svensk Handels rapportserie ”Framtidens handel” kan du läsa om inspirerande företag som tack vare ständig förnyelse alltid lyckas vara relevanta för sina kunder.

För snabbare och smartare e-handelsleveranser har Clas Ohlson byggt om ett antal större butiker som numera också agerar lokala e-handelslager och distribuerar beställningar till närområdet. Ett exempel är butiken i Barkaby utanför Stockholm som når kunder i stora delar av Mälardalen med leveranser redan dagen efter beställning.

Genom att använda vårt stora butiksnätverk för att leverera e-handelsbeställningar kan vi erbjuda snabbhet, men också hållbarhet då vi använder vår befintliga logistikkedja i större utsträckning.

Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson

Butik och e-handel integreras

Butikerna och e-handeln är dessutom i hög grad integrerade med varandra. Kunder kan beställa varor på nätet och hämta upp i butik inom 30 minuter och returnera varor som inhandlats på nätet i butikerna.

 – Vi ser att butiksnätverket är mer relevant än någonsin och jag tror att vi snart kommer att sluta prata om butik och e-handel i motsatsförhållande, fortsätter han.

De fysiska butikerna spelar också en viktig roll för att ge kunderna personlig service och rådgivning ‒ men också för att kunna erbjuda tjänster. I samtliga Clas Ohlsons butiker i Norden finns idag ”Hyr hos Clas” tillgängligt som gör det möjligt för hemmafixaren att hyra allt från borrmaskiner till mattvätt och sticksåg.

Hjälper kunderna med vardagsproblem

En annan satsning är ”Clas Fixare” ‒ en tjänst som idag finns i Stockholmsområdet och Uppsala där kunden kan boka en hantverkare som utför mindre renoveringar. Kristofer förklarar att tjänsterna är en del i bolagets filosofi: att förenkla för kunderna i hemmet.

 – Tid är en bristvara för konsumenterna. Med Clas Fixare kan vi hjälpa kunderna med deras vardagsproblem, sådant som känns svårt och jobbigt. Det är både en bra affär och något som stärker vårt varumärke som problemlösare för hemmet, avslutar Kristofer Tonström.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.
ukraina-axfood.jpg

Axfood skänker kylbilar fyllda med blöjor och mat

NyhetAxfood fortsätter sitt stöd till Ukraina genom donationer, inköp av ukrainska varor och med ett snabbspår för ukrainska leverantörer.
vinnare-ra-2024.png

Sista chansen: Nominera dina favoriter till Retail Awards 2025

NyhetI morgon stängs nomineringen till Retail Awards 2025! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln senaste året?

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.