Hoppa till innehåll

Coop medverkar i Svensk Handels hållbarhetsundersökning 2024. I ett fördjupat samtal berättar hållbarhetschef Mattis Bergquist mer om Coops hållbarhetsagenda, och vad som behövs från politiskt håll för att de fortsatt ska kunna satsa på hållbarhetsarbetet fullt ut.

coop-till-webben.png
Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop

Vad betyder hållbarhet, i praktiken, för Coop?

För Coop betyder hållbarhet väldigt mycket, det är grundkärnan i vårt arbete. Ända sedan vi startade 1899, så har vi haft hållbarhet med oss. Från början handlade det om rena, oförfalskade varor – och det är det vi jobbar med i dag också.

Hur underlättar ni för kunderna att göra hållbara val?

Det gör vi genom vår hållbarhetsdeklaration. Där man som kund kan scanna och titta på 10 mätvärden för varans riskavtryck. Det kan vara svårt att göra i stunden, så vill man göra det enkelt för sig så ska man handla Änglamark. Det har vi som ett varumärke sedan länge och det är också vårt hållbara varumärke.  

Vilka utmaningar har ni stött på i ert hållbarhetsarbete?

Det är många utmaningar, hållbarhetsfrågan är så stor och bred, vilket i sig är en utmaning. Sedan finns det utmaningar med att kommunicera och hantera hållbarhetsfrågan internt, just att få det interna arbetet att linjera med hållbarhetsfrågan.

Långsiktigheten är avgörande i hållbarhetsfrågan. Att våga hålla i och hålla ut och jobba med det länge, och våga mäta. Våga identifiera framgångar och motgångar. Dela sedan med er av insikterna till alla. Både internt för att underlätta processen, och externt för att visa på att man faktiskt bedriver ett långsiktigt arbete.
Mattis Bergquist
hållbarhetschef Coop Sverige

Kan du ge ett tips till andra handelsföretag, utifrån vad som har underlättat för er i hållbarhetsarbetet?

Jobba långsiktigt, det är det viktiga. Långsiktigheten är avgörande i hållbarhetsfrågan. Att våga hålla i och hålla ut och jobba med det länge, och våga mäta. Våga identifiera framgångar och motgångar. Dela sedan med er av insikterna till alla. Både internt för att underlätta processen, och externt för att visa på att man faktiskt bedriver ett långsiktigt arbete.

Vad skulle politiken kunna göra för att underlätta ert hållbarhetsarbete, tycker ni?

Det viktiga är att politikerna pekar i en riktning som faktiskt är långsiktig. Det är inte hållbart när det går upp och ner, eller när politiska beslut sitter fast i något populistiskt eller något som inte är på riktigt. Långsiktiga beslut är helt avgörande. Då får vi en riktning och tydlighet i det vi faktiskt vill göra.

Ta del av Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning här

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
johan-hetting_tillganglighet.png

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

NyhetFöljer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats 28 juni.
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.