Hoppa till innehåll

I samband med att marknaden av influencers mognar väljer allt fler personer med en stor följarskara i sociala medier att bygga bolag istället för att sälja reklam. Vad betyder det för e-handeln? Hur lyckas man med ett influencer-varumärke?

framtidens-e-handel-some-final-(1).jpg

Detta kommer diskuteras under liveinspelningen av podcasten Framtidens E-handel på D-Congress när Björn Påhlman Spenger träffar några av Sveriges största influencers.

Pingis Hadenius är serieentreprenör inom digital FMCG (fast moving consumer goods). Hon är bland annat grundare av Löwengrip Beauty, Flattered, Hermine Hold och Economista. Hon är i grunden ekonom med en karriärbakgrund inom finans och publishing.

Direct-to-costumer

Många av de influencer-varumärken som etablerat sig på marknaden använder direct-to-costumer som affärsmodell med egen e-handel och hemsida som nav för försäljningen. Här är de influencers som tillsammans med Pingis gästar livepodden Framtidens E-handel under D-Congerss:

Lovisa Worge började som influencer år 2018 och har sedan dess framgångsrikt byggt sin karriär som influencer och entreprenör. År 2022 lanserade hon, tillsammans med Bianca Ingrosso, smyckesvarumärket ANI Jewels. Bolaget erbjuder högkvalitativa produkter till rimliga priser med direct-to-consumer som affärsmodell.  

Petra Tungården började sin influencerkarriär som bloggare, men har även varit stylist och modechef på Metro. Hon har också gjort framgångsrika designsamarbeten med flertalet retailbolag. Idag är Petra kreativ chef på ADOORE, företaget som hon grundade 2018. Adoore har haft en snabb tillväxt sedan start och förra året omsatte bolaget närmare 40 miljoner kronor. 

Alice Stenlöf är influencer och entreprenör som sedan september 2020 driver varumärket A-Dsgn. Bolaget bygger på idén om att mode är för alla och använder direct-to-costumer som affärsmodell. Modevarumärket startades tillsammans med ”influencer-fabriken” Hubso, som står bakom en rad olika e-handelsvarumärken med av influencers.  

Sanne Alexandra är grundare av Sanne Alexandra Stockholm. Hon är en holistisk influencer som delar allt från att bygga bolag till att parera familjeliv och prioritera sitt välmående.

Biljetterna till D-Congress 2023 är slutsålda men det kommer finnas möjlighet att följa med via Svensk Handels LinkedIn där vi sänder live från studion på D-Congress. Läs mer om Framtidens E-handel på D-Congress 2023 här.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.
presstraff-for-ukraina-1.jpg

Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

NyhetSvensk Handel har lanserat ett initativ för att stärka handelsrelationerna med Ukraina och öka synligheten för ukrainska varor i Sverige.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(5).png

Handelns roll i en osäker värld – beredskap och trygghet

NyhetEn av tre programpunkter på årets Nordic Retail Summit 1 oktober handlar om beredskap och trygghet.
ordforandepriset-2025.png

Vinnare av Ordförandepriset 2025

NyhetSvensk Handels Ordförandepris delas ut till framgångsrika och lovande studenter. Årets vinnare är Lilly Andersson och Henrik Hultqvist.
mockup-rapport.jpg

Butik för alla - för en mer tillgänglig och inkluderande kundupplevelse

NyhetSvensk Handel lanserar nu en vägledning som ger konkreta råd om hur man i butik kan förbättra tillgängligheten.
arsstamma-2025-(1920-x-1080-px).png

Inspiration, framtid och nyvald ordförande på Svensk Handels årsstämma

NyhetDagen för Svensk Handels årsstämma bjöd bland annat på nyval av styrelsens ordförande och utdelning av ordförandepriset.
jarvheden-16x9.png

Thomas Järvheden uppträder på Retail Awards 2025

NyhetÅrets Retail Awards bjuder inte bara på hyllningar – utan också på skrattgaranti. Thomas Järvheden står för underhållningen under kvällen.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(3).png

Biljettsläpp! Välkommen till årets viktigaste dag för handeln – 1 oktober 2025

NyhetNu är biljetterna släppta till två av höstens stora event. 1 oktober lyfter vi hela handeln.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.