Hoppa till innehåll

Under årets Retail Awards, galan som Svensk Handel arrangerade för sextonde året i rad den 8 maj, delades priser ut i nio kategorier. En av dem var Årets tillväxtbolag där de tre finalisterna var lyxmodemärket Toteme, träningsklädernas mästare aim’n och Gårdssällskapet som levererar ekologiskt kött hem till sina kunder. Vinnare blev Gårdssällskapet.

gardssallskapet-1.jpg
Gårdssällskapet och kategorisponsorn Walley

Att välja mellan finalisterna var som vanligt ett svårt arbete för juryn, och att bara ta sig till final i just kategorin tillväxtbolag när branschen i stort har det tufft är en fjäder i hatten för vem som helst. Det var ett mycket glatt och lätt överraskat gäng från Gårdssällskapet som fick gå upp på scenen på anrika Nalen för att ta emot utmärkelsen. Att företaget inte förväntat sig att vinna framgår tydligt när vi talar med dem efteråt.

Vi kunde inte vara mer stolta, ett år som det här, att vinna priset som årets tillväxtbolag.   Tacksamheten vi känner för våra lojala kunder, som trots tuffa tider fortsätter att köpa vårt högkvalitativa och schyssta kött från svenska ekogårdar vet nästan inga gränser.
Malin Renman
stolt vd för Gårdssällskapet

Gårdssällskapets grundare är barndomskamrater från Jämtland som var vana från uppväxten att familjerna ofta handlade kött direkt från en närliggande gård, där de visste att djuren hade haft det bra. Det är därifrån affärsidén kommer - att fler ska få tillgång till bra kött direkt från gården, smakrikt kött från välmående djur uppfödda av bönder man litar på.  

När de grundade Gårdssällskapet var det för att erbjuda ett alternativ till konventionellt producerat kött och de började sälja färdigstyckat kött direkt från en lokal bonde. Från det första samarbetet har de nu ett nätverk av samarbetande gårdar och slakterier. 

Priset stärker oss i vår övertygelse om att vara personliga och jordnära verkligen spelar roll.
Malin Renman
vd Gårdssällskapet

Juryns motivering till varför Gårdssällskapet prisats 

Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in en av de tuffaste branscherna för e-handeln nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten direkt med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.   

Stort tack till sponsorn Walley

Kategorin Årets tillväxtbolag sponsras av Walley som utvecklar lösningar som gör betalningar smartare, enklare och tryggare för både handlare och slutkunder. Med Walley kan man enkelt och tryggt ta kontrollen över sina egna betalningar – och försäljningar.  

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.
ukraina-axfood.jpg

Axfood skänker kylbilar fyllda med blöjor och mat

NyhetAxfood fortsätter sitt stöd till Ukraina genom donationer, inköp av ukrainska varor och med ett snabbspår för ukrainska leverantörer.
vinnare-ra-2024.png

Sista chansen: Nominera dina favoriter till Retail Awards 2025

NyhetI morgon stängs nomineringen till Retail Awards 2025! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln senaste året?

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.