Hoppa till innehåll

Under årets Retail Awards, galan som Svensk Handel arrangerade för sextonde året i rad den 8 maj, delades priser ut i nio kategorier. En av dem var Årets tillväxtbolag där de tre finalisterna var lyxmodemärket Toteme, träningsklädernas mästare aim’n och Gårdssällskapet som levererar ekologiskt kött hem till sina kunder. Vinnare blev Gårdssällskapet.

gardssallskapet-1.jpg
Gårdssällskapet och kategorisponsorn Walley

Att välja mellan finalisterna var som vanligt ett svårt arbete för juryn, och att bara ta sig till final i just kategorin tillväxtbolag när branschen i stort har det tufft är en fjäder i hatten för vem som helst. Det var ett mycket glatt och lätt överraskat gäng från Gårdssällskapet som fick gå upp på scenen på anrika Nalen för att ta emot utmärkelsen. Att företaget inte förväntat sig att vinna framgår tydligt när vi talar med dem efteråt.

Vi kunde inte vara mer stolta, ett år som det här, att vinna priset som årets tillväxtbolag.   Tacksamheten vi känner för våra lojala kunder, som trots tuffa tider fortsätter att köpa vårt högkvalitativa och schyssta kött från svenska ekogårdar vet nästan inga gränser.
Malin Renman
stolt vd för Gårdssällskapet

Gårdssällskapets grundare är barndomskamrater från Jämtland som var vana från uppväxten att familjerna ofta handlade kött direkt från en närliggande gård, där de visste att djuren hade haft det bra. Det är därifrån affärsidén kommer - att fler ska få tillgång till bra kött direkt från gården, smakrikt kött från välmående djur uppfödda av bönder man litar på.  

När de grundade Gårdssällskapet var det för att erbjuda ett alternativ till konventionellt producerat kött och de började sälja färdigstyckat kött direkt från en lokal bonde. Från det första samarbetet har de nu ett nätverk av samarbetande gårdar och slakterier. 

Priset stärker oss i vår övertygelse om att vara personliga och jordnära verkligen spelar roll.
Malin Renman
vd Gårdssällskapet

Juryns motivering till varför Gårdssällskapet prisats 

Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in en av de tuffaste branscherna för e-handeln nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten direkt med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.   

Stort tack till sponsorn Walley

Kategorin Årets tillväxtbolag sponsras av Walley som utvecklar lösningar som gör betalningar smartare, enklare och tryggare för både handlare och slutkunder. Med Walley kan man enkelt och tryggt ta kontrollen över sina egna betalningar – och försäljningar.  

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
jorgen-warborn-m.png

Efter EU-valet: Tre frågor till Jörgen Warborn (M)

NyhetHur kommer den nya politiska sammansättningen av Europaparlamentet att påverka den svenska handeln och företagsklimatet i Europa?
eu-och-ai.jpg

EU:s AI-förordning viktig milstolpe

NyhetEU:s AI-förordning är en viktig milstolpe som den första omfattande horisontella rättsliga ramen för reglering av AI-system inom EU.
eu-flaggan.jpg

Viktig information om Right to Repair

NyhetI samband med att Right to Repair publicerats i EU:s officiella tidning, så är nästa steg nu att direktivet ska implementeras i svensk rätt.
organiserad-brottslighet.jpg

Skydda ditt företag mot organiserad brottslighet - så gör du

NyhetOrganiserad brottslighet kan innebära stor ekonomisk skada samt otrygghet för dig som handlare. Svensk Handel guidar dig rätt.
lantliv-(1).jpg

Svensk Handel besöker Lantliv Inredning i Leksand

NyhetHandelslandet Sverige sträcker sig från Kiruna i norr till Ystad i söder. Svensk Handel besökte Lantliv Inredning i Leksand för ett samtal.
almedalsnyhet.png

Handelns frågor lyftes i Almedalen: ”Kunskapen för låg”

NyhetI Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.
almedalsgarderoben-ellos.jpg

Ellos: ”De mest hållbara plaggen är de du älskar att bära”

NyhetEllos ser Almedalsgarderoben som en bra ögonöppnare för hur kläder kan komma till användning på fler än ett sätt.
sellpy1.png

Sellpy vill göra det lättare att välja cirkulärt

NyhetSellpy's unika tjänst online och i appen möjliggör för alla att konsumera på ett mer cirkulärt sätt. Sellpy medverkade i Almedalsgarderoben.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.