Hoppa till innehåll

Plattformsgiganter som Amazon och Wish måste få ett utökat ansvar för varorna som de säljer. Det anser Svensk Handel som tillsammans med de nordiska systerorganisationerna uppvaktat EU-kommissionär Margrethe Vestager för att få till en förändring. ”Tiden har sprungit ifrån regelverket”, säger Svensk Handels vd.

829c285a342949aeac40f71ee5506572.jpg

Konsumenter handlar allt mer på nätet och köpen från utländska e-handelsplattformar som Amazon, Wish och Alibaba ökar. Trots att e-handelsplattformarna är detaljhandelns storspelare och riktigt mäktiga aktörer är deras ansvar för produkterna som säljs via deras sajter begränsat. 

Den växande handeln med varor från e-handelsplattformar i princip oreglerad

 – Det finns idag ett stort hål i det europeiska regelverk som garanterar säkerheten för konsumenter, arbetstagare och miljö. Den växande handeln med varor från e-handelsplattformar i princip oreglerad, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Svensk Handel anser att ett första steg är att e-handelsplattformarna åtminstone får ett delat ansvar med tillverkaren av produkter för att säkra att de lagar och regler som gäller i konsumentens hemland efterföljs.

Privatimporterande kunder riskerar att drabbas

Som reglerna är utformade idag riskerar kunden att drabbas. Ett exempel från Sverige var när Elsäkerhetsverket varnade för att flera USB-laddare från Wish hade sådana brister att de var direkt farliga att använda.

Kunder som köper en laddare från Wish agerar som privatimportör och kan inte räkna med att något företag tar ansvar för produkten. Detta kan får stora konsekvenser om USB-laddaren orsakar en brand då försäkringsbolag i värsta fall inte skyddar konsumenten.

Utöver schyssta villkor för kunderna, lyfter Svensk Handel även fram vikten av att värna rättvis konkurrens mellan företagare.

 – Vi välkomnar konkurrens men den ska ske på lika villkor. Dagens system gynnar de stora plattformsaktörerna framför svenska e-handelsföretag. Tiden har sprungit ifrån regelverket och det behövs en förändring, säger Karin Johansson.

Det direktiv som nu gäller antogs för 20 år sedan. EU-kommissionen har aviserat att de planerar att lägga fram ett nytt lagförslag i slutet av året. Där vill Svensk Handel och de nordiska systerorganisationerna säkra att nödvändiga förändringar av regelverket görs.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.