Hoppa till innehåll

Martina Elfgren är sedan den 1 mars chef över Svensk Handels Brysselkontor. Svensk Handel är på plats i Bryssel för att säkerställa att handelns intressen tas i beaktande vid EU-lagstiftning. Idag kommer 7 av 10 lagar som påverkar svenska handelsföretag från EU.

martina-reportage.jpg
Martina Elfgren

Martina, varför är det viktigt för Svensk Handel att vara på plats i Bryssel?

– Tre fjärdedelar av företagens handel sker med Europa och cirka 70 procent av de lagar och regler som svenska företag måste följa har sitt ursprung i EU. Eftersom EU-lagar har företräde framför svensk lag är det viktigt att vara på plats tidigt i processen för att kunna genomföra ett proaktivt påverkansarbete. När regelverken anländer i Sverige och ska implementeras i svensk lag så är de förhoppningsvis lite bättre än vad de hade kunnat vara, säger Martina Elfgren.

Vad är på gång just nu och vad är i fokus?

– Den är en regelrätt lagstiftningstsunami som pågår just nu. Framför allt på hållbarhetsområdet, vilket vi i grunden tycker är bra, men för att kunna uppnå de mål man satt upp behöver lagstiftningarna fungera i praktiken. Här behöver vi en EU-kommission som lyssnar in företagens förutsättningar. De lagstiftningsfiler vi följer särskilt är Green Claims, Corporate Sustainable Due Diligence Directive, Ecodesign for sustainable products, Packaging and packaging waste regulation, Right to repair och de digitala filerna. Dessa förslag kommer att få stora konsekvenser för svenska handelsföretag.

Vad lockar med att jobba i Bryssel?

– Det är fantastiskt att få vara med där det händer. Det var så otroligt stort att få min så kallade ”lobbybricka” som ger mig tillträde till samtliga EU:s institutioner. Det kändes som när man lärde sig att cykla – man kan komma hur långt som helst! Med de tre stora institutionerna Europaparlamentet, Europeiska rådet och EU-kommissionen inom promenadavstånd är man verkligen med och i centrum av besluten.

Hur går påverkansarbetet till?

– Det handlar om att hålla goda kontakter med ledamöter i Europaparlamentet, på EU-kommissionen och övriga EU:s institutioner. Om man har goda relationer så får man bra information i tid. Det är också viktigt att kunna ge input utifrån medlemmarnas förutsättningar. Vi tar själva, eller tillsammans med företag eller andra organisationer inom Svenskt Näringslivs sfär, fram remissyttrande och positionspapper som vi för vidare in i processerna. Vi ska vara örat mot rälsen i våra prioriterade frågor.

Till det mindre företaget i Sverige som tycker det är svårt att förstå kopplingen till EU och Bryssel, vad säger du?

– Alla de regler som företagen har att följa börjar i Bryssel och EU. Svensk Handels styrka är att vi tillsammans med andra organisationer kan påverka lagstiftningsarbetet i Bryssel så att det blir bättre när det landar i Sverige. Vi följer arbetet från ax i Bryssel, till limpa i Sverige. Mitt tips är att följa Svensk Handels hemsida för att få del av de FAQs, webbinarier, seminarier och information som vi ger om kommande lagar. Vi jobbar varje dag för att det ska vara lätt att göra rätt. Men med en stark medlemsorganisation i ryggen ska vi göra vardagen lite lättare för våra medlemsföretag, avslutar Martina Elfgren.

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.