Hoppa till innehåll

Reahögtiden Black Friday är en av årets viktigaste försäljningsperioder för stora delar av handeln. Innan du som handlare rear ut dina varor ska du se till att reglerna i marknadsföringslagen följs. Här kommer fem grundläggande sista-minuten tips.

9f3448fab43a4f849f96b64a95631aae.jpg

1. Varan ska ingå i ordinarie sortiment

Kontrollera att försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet. Du kan inte kan ta in tillfälliga partier av en vara och sedan sälja den till ett nedsatt pris under Black Friday.

2. Ordinarie pris ska ha gällt minst fyra veckor

Kontrollera att du använder rätt ordinarie pris, det vill säga det pris företaget normalt säljer produkten för. Priset bör ha tillämpats under en sammanhängande period på minst fyra veckor för att en jämförelse ska kunna göras med rea-priset.

3. Jämförelsepris ska stämma med verkligheten

För att uttrycken cirkapris och rekommenderat pris ska kunna användas som marknadsföring krävs det att priset har rekommenderats i ett tidigare säljled och att priset också har tillämpats i en viss utsträckning på marknaden. Det är mot bakgrund av detta viktigt att ha kännedom om prissättningen på marknaden så att jämförelsepriset faktiskt stämmer överens med verkligheten.

4. Gör som konsumenterna – använd jämförelsesajterna

Använd prisjämförelseverktygen som finns på nätet för att kontrollera prishistoriken, precis som konsumenterna ofta gör inför ett köp. Om du marknadsför varan som ett ”superfynd” så ska det även framkomma när konsumenten tittar på prishistoriken.

5. Likvärdig vara kan erbjudas

Tänk på att det inte är tillåtet att medvetet ha färre varor med nedsatt pris än vad som efterfrågas. Huvudregeln är att rea-aktiviteterna får pågå så länge det finns tillgängliga varor som har ett nedsatt pris. Om en viss vara tar slut har du rätt att erbjuda en likvärdig vara till samma pris.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.