Hoppa till innehåll

Reahögtiden Black Friday är en av årets viktigaste försäljningsperioder för stora delar av handeln. Innan du som handlare rear ut dina varor ska du se till att reglerna i marknadsföringslagen följs. Här kommer fem grundläggande sista-minuten tips.

9f3448fab43a4f849f96b64a95631aae.jpg

1. Varan ska ingå i ordinarie sortiment

Kontrollera att försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet. Du kan inte kan ta in tillfälliga partier av en vara och sedan sälja den till ett nedsatt pris under Black Friday.

2. Ordinarie pris ska ha gällt minst fyra veckor

Kontrollera att du använder rätt ordinarie pris, det vill säga det pris företaget normalt säljer produkten för. Priset bör ha tillämpats under en sammanhängande period på minst fyra veckor för att en jämförelse ska kunna göras med rea-priset.

3. Jämförelsepris ska stämma med verkligheten

För att uttrycken cirkapris och rekommenderat pris ska kunna användas som marknadsföring krävs det att priset har rekommenderats i ett tidigare säljled och att priset också har tillämpats i en viss utsträckning på marknaden. Det är mot bakgrund av detta viktigt att ha kännedom om prissättningen på marknaden så att jämförelsepriset faktiskt stämmer överens med verkligheten.

4. Gör som konsumenterna – använd jämförelsesajterna

Använd prisjämförelseverktygen som finns på nätet för att kontrollera prishistoriken, precis som konsumenterna ofta gör inför ett köp. Om du marknadsför varan som ett ”superfynd” så ska det även framkomma när konsumenten tittar på prishistoriken.

5. Likvärdig vara kan erbjudas

Tänk på att det inte är tillåtet att medvetet ha färre varor med nedsatt pris än vad som efterfrågas. Huvudregeln är att rea-aktiviteterna får pågå så länge det finns tillgängliga varor som har ett nedsatt pris. Om en viss vara tar slut har du rätt att erbjuda en likvärdig vara till samma pris.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.
ukraina-axfood.jpg

Axfood skänker kylbilar fyllda med blöjor och mat

NyhetAxfood fortsätter sitt stöd till Ukraina genom donationer, inköp av ukrainska varor och med ett snabbspår för ukrainska leverantörer.
vinnare-ra-2024.png

Sista chansen: Nominera dina favoriter till Retail Awards 2025

NyhetI morgon stängs nomineringen till Retail Awards 2025! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln senaste året?
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSenaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.